Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2009-07-10, 19:02
Światła dzienne - umiejscowienie, modele, montaż
Autor Wiadomość
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II / Sandero III
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V / 1.0 LPG 100 Eco-G
Rocznik: 2020 / 2014 / 2024
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1248
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2014-01-21, 14:30   

Wiem, że w Dusterku do jakości świateł nie ma co się czepaić, ale soczewy fajnie wyglądają..
Zresztą jeśli chodzi o jakość świecenia to Audi A4 kupiłem z "normalnymi" lampami a po jakimś czasie zamieniłem na soczewkowe (chińszczyzna) - i jakość światła była o niebo lepsza nawet bez "xenonów". Na zwykłych H7 przebijały te oryginalne lampy.

ps

ale nie off topuję już, bo to dział o dziennych a nie o zwykłych :)
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
Ostatnio zmieniony przez keikan 2014-01-21, 14:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2014-01-21, 15:10   

wiecie że w Skodzie Rapid można sobie zamówić ksenony, może to by nie była żadna ciekawostka ale nie mają automatycznego poziomowania, dlaczego? Bo VW znalazł jakąś lukę w przepisach że ksenony o pewnej mocy nie muszą mieć auto-poziomowania i wystarczy taki jakie jest w normalnych światłach :-D
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2014-01-21, 20:54   

o ile pamiętam, zmienjszono moc z 3 do 2 tys lumenów. od tej granicy wg przepisów unijnych nie jest niezbędny układ oczyszczania i samopoziomowania reflektorów. Jest tylko pewien szkopuł- palniki do tych tzw' ekologicznych " ksenonów są na razie o wiele droższe niż zwykłe. Poza tym klasyczne halogeny H7 dają 1500 lumenów, więc moim zdaniem sensu to większego nie ma. Moc H7 można podbić niemal do 2 tys wymienijąc żarówki na bardziej wysilone. Wprawdzie o wiele szybciej się przepalą ale i tak będzie o o wiele taniej. Choć dla niektórych ten charakterystyczny szpanerski błękit z lamp auta to zjawisko bezcenne :-P
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2014-01-21, 20:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
krakry1 


Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2014-01-21, 21:03   

Dar1962 napisał/a:
... Moc H7 można podbić niemal do 2 tys wymienijąc żarówki na bardziej wysilone...
... i przy okazji narażać się przekleństwa oślepianych kierowców i ... zielone światło dla policji za podrasowane żarówki w światłach mijania - powinni bezapelacyjnie walić wysokie mandaty. :evil: Raz jechał za mną starym Golfem taki burak i po oczach waliło jakby jechał na drogowych. Przepuściłem ciołka i potraktowałem go "długimi" ... chyba zrozumiał.
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2014-01-21, 21:05   

bardziej wysilone - nie 100 watowe tylko np plus 90% - w pełni legalne 55W - np Osram Night Breaker - czaisz różnicę? Ten twój burak w golfie miał pewnie jakieś chińskie ksenony za 150 zł
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2014-01-21, 21:07, w całości zmieniany 4 razy  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 87 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3786
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-21, 21:24   

sa nowe palniki 25W i one nie wymagaja samopoziomowania i spryskiwaczy w homologowanych odblysnikach
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2014-01-21, 21:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-22, 12:53   

Lukas87 napisał/a:
corrado napisał/a:
Dobre , widzę że niektórzy nie znają nawet prawa Ohma! :roll: :-|
:-(


Bez urazy ale w życiu nie słyszałem czegoś takiego że REZYSTOR służy do obniżania napięcia tylko i wyłącznie ograniczenia prądu płynącego w obwodzie!! a prawo ohma odnosi się do spadku napięcia na rezystorze bo o nim rozmawiamy. A to chyba logiczne że jak na rezystorze mamy spadek 2V a cały układ zasilamy 12V to mamy 10V na zasilanym odbiorniku ale mamy straty na rezystorze czego przetwornice eliminują.


Hej men, nie napisałem , że rezystor stosuje się do obniżania napięcia w układach, ale akurat w tych ledach o których mowa w temacie i innych które są na allegro mają rezystory wstawione w takich celach.
Napisałem , że nie znasz prawa Ohma. Nie kłóć się proszę ze mną bo jak widzę zmieniłeś swoją wypowiedź, a teraz napisałeś co rzekomo logiczne tylko innymi słowami.
No i jedna uwaga, "ograniczenie prądu" to najczęściej kolokwializm na zmniejszenie natężenia prądu ( wielkość fizyczna I [A] ) , a jak wiadomo opornik wstawiony szeregowo w układ nie zmniejsza natężenia prądu, więc mała znowu nieścisłość.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2014-01-22, 22:07   

corrado napisał/a:
Hej men, nie napisałem , że rezystor stosuje się do obniżania napięcia w układach, ale akurat w tych ledach o których mowa w temacie i innych które są na allegro mają rezystory wstawione w takich celach.


rezystor dobieramy pod prąd danej diody i napięcia, tu dobór wygląda tak np led na 12V o poborze prądu 0,5A
a napięcie mamy 15V to pomniejszamy napięcie zasilania o spadek na diodzie U=15V-12V=3V teraz musimy dobrać rezystor R=U/I=3V/0,5A=6 (Ohm)

corrado napisał/a:
a jak wiadomo opornik wstawiony szeregowo w układ nie zmniejsza natężenia prądu, więc mała znowu nieścisłość.


:lol: :lol: ale się uśmiałem weź kolego sobie żaróweczkę, bateryjkę,amperomierz i kilka rezystorów i zanotuj sobie wyniki pomiaru :mrgreen: a prawo ohma to co :-D właśnie tym wzorem można obliczyć prąd w układzie np. po zastosowaniu rezystora.Poniżej masz symulację układu w którym szeregowo włączony jest w obwód rezystor i żaróweczka oraz amperomierz.
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-23, 13:24   

No tak tu się nieprecyzyjnie wypowiedziałem, faktycznie przejęzyczenie które wycięte z kontekstu może mylić. Chodzi mi o Prawo Ohma. ( nateżenie prądu przewodnika jest proporcjonalne do napięcia przyłożonego do końców tego przewodnika )
Z pierwszą częścią jest jak piszesz i jak sam widzisz opornik w podanym przykładzie dobrane pod napięcie spadku tego odbiornika czyli tego na diodzie ( z 15 V na 12 V ) , gdybyś zastosował mniejszy opornik - to napięcie na diodzie nie byloby 12V a raczej bliskie 15V i by się przepaliła. Czy nie taki był cel zastosowania opornika ?
Poza tym opornik dobieramy mocowo, ale ty na pewno o tym juz wiesz , w kwestii - diód LED można tą zmienną faktycznie pominąć bo moce oporników będą OK i raczej nie sięgają kilku W...
Druga sprawa to raczej kiepski przykład na prawo Ohma, bo to ma zastosowanie w układach liniowych a żarówka z racji że zachowuje się nieliniowo i pod wpływem temp. znacznie rośnie jej rezystancja , zwiększa się opór i zmniejsza prąd który przez nią płynie.
Poza tym bateria 9V przy zasilaniu żarówki 12V , szybko zmniejszy swoje napięcie i prąd który jest w stanie podać.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2014-01-23, 14:59   

corrado napisał/a:
Z pierwszą częścią jest jak piszesz i jak sam widzisz opornik w podanym przykładzie dobrane pod napięcie spadku tego odbiornika czyli tego na diodzie ( z 15 V na 12 V ) , gdybyś zastosował mniejszy opornik - to napięcie na diodzie nie byloby 12V a raczej bliskie 15V i by się przepaliła. Czy nie taki był cel zastosowania opornika ?


W takim układzie rezystor ogranicza nam prąd diody dlatego musimy znać prąd danej diody żeby obliczyć rezystor pod jej prąd i wykorzystać spadek napięcia na nim. Dlatego takiego typu zasilanie ledów w samochodzie szybko je pali bo prąd diody nigdy nie będzie równy jak i jej napięcie zasilania bo różnie obciążamy akumulator a ledy muszą mieć stabilny prąd i napięcie dlatego stosuje się drivery dla których jest jedno czy napięcie jest 10V czy 20V. A w prawie ohma chodzi o to że zmiana napięcia wywołuje zmianę natężenia prądu i odwrotnie. Co do żarówki to gdy włókno rozżarzy się jej rezystancja wzrasta ale do pewnego momentu, bez przeszkód można z prawa ohma obliczyć jej moc P=U*I.
Poniżej zamieściłem Ci prosty układ i zaobserwuj woltomierz zaznaczony na czerwono że napięcie panujące za rezystorem po odłączeniu diody jest takie same jak zasilanie całego układu można wywnioskować że owy rezystor nie obniża napięcia tylko ogranicza prąd diody a dzięki wywołanemu spadkowi na rezystorze możemy zasilić tą diodę z napięcia dużo wyższego.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-23, 15:36   

Jaja sobie ze mnie robisz ?
Przecież nic nie widać na tym rysunku...
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2014-01-23, 17:25   

corrado napisał/a:
Jaja sobie ze mnie robisz ?

:roll:

corrado napisał/a:
Przecież nic nie widać na tym rysunku...


Skoro nic nie widzisz proszę bardzo http://www.fotosik.pl/pok...4823d902db.html
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
skaktus 


Marka: VW
Model: Golf
Silnik: 1,3
Dołączył: 09 Lis 2010
Posty: 120
Skąd: Nysa
Wysłany: 2014-02-10, 18:56   

Jak ktoś by był ciekawy, palniki na 25W to model D8S.

PS-Robił ktoś z was testy w daćcie i zastąpił żarówkę H7 palnikiem D2S i D2R i sprawdził efekty ? Aktualnie do reflektorów dostęp brak, jednak testy w megance z palnikiem D2R dały bardzo fajny rezultat - odcięcie bdb, zero śmieci poza oświetlanym obszarem.
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2014-02-27, 18:00   


289,00 EUR
http://www.lzparts.de/ind...roduct&info=930
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
Dominus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.5 dCi 90KM
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 01 Cze 2012
Posty: 1608
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-02-27, 18:59   

oraz filmik

http://www.youtube.com/wa...jrOZRDIiBY5lhGQ

Wszystko ładnie pokazane i porównanie z lampami z PH1 oraz PH2.
Jak widać pasują one do PH1

Szczerze filmik Mnie trochę skusił ale na chwilę obecną nie kupuje na pewno, cena zaporowa.

Czekam, bo na pewno Frank zamontuje go w Duster'ze ADMIRABLE
 
Dominus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.5 dCi 90KM
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 01 Cze 2012
Posty: 1608
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-03-01, 19:20   

http://www.youtube.com/watch?v=hE5XatKGhs0

Test lamp SONAR wykonany przez LZParts dla Dustera Ph1
 
BoloSr 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 90KM (115KM/260Nm)
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 29 Lip 2012
Posty: 1278
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2014-03-01, 19:35   

Dominus napisał/a:
http://www.youtube.com/watch?v=hE5XatKGhs0

Test lamp SONAR wykonany przez LZParts dla Dustera Ph1


a czemu ledy nie zgasly jak zaplil swiatla mijania ???
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-01, 20:04   

żeby takie lampy się zwróciły
to trzeba przejechać nimi ok 110 000 km
oszczędność na dziennych ledowych to może 0,1 maks 0,2 l na 100km

jak chcemy oszczędzać to więcej pieniędzy będziemy mieć jak schudniemy da to pewnie większą oszczędność na paliwie
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-03-01, 20:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-03-01, 23:13   

naprawdę ktoś wkłada ledy z oszczędności? na paliwie nie ma żadnej, jedyna jest na palniku ksenonowym bo teoretycznie mniej się będzie zużywał od rozpalania
Ostatnio zmieniony przez johnson 2014-03-01, 23:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4056
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-02, 01:18   

johnson napisał/a:
naprawdę ktoś wkłada ledy z oszczędności?

Oszczędność jest na żarówkach halogenowych zwłaszcza jak się zastosuje te wzmocnione - które są i znacznie droższe i niestety krócej działające.
A tak przy okazji - czy ktoś może zakupił już DRL-y firmy TITANIUM?
Model F ( na allegro przez sprzedających zwanym "merolowym" ma ciekawy kształt i idealnie w samochodach DD mieści się w zakresie określonym przepisami oraz sposobami podłączniaświetnie opisany przez Monopios'a

Można znaleźć w dobrej cenie na portlach aukcyjnych ten model wraz z przekaźnikiem - czyli automatem gaszącym DLR-y w momencie załaczenia świateł mijania.

automat.jpg
Plik ściągnięto 197 raz(y) 36,34 KB

drlf2.jpg
Plik ściągnięto 160 raz(y) 20,56 KB

drlf1.jpg
Plik ściągnięto 195 raz(y) 54,71 KB

drlf4.jpg
Plik ściągnięto 142 raz(y) 58,61 KB

Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2014-03-02, 01:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2388
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-02, 18:08   

BoloSr napisał/a:
a czemu ledy nie zgasly jak zaplil swiatla mijania ???

Jeśli mają homologację świateł pozycyjnych, to nie gasną, bo są wtedy, well, światłami pozycyjnymi.

Jeśli dobrze rozumiem, to reflektory soczewkowe są światłami mijania. Ja bym zanabył właśnie z tego powodu, światła do jazdy dziennej to tylko wisienka na torcie.
 
skaktus 


Marka: VW
Model: Golf
Silnik: 1,3
Dołączył: 09 Lis 2010
Posty: 120
Skąd: Nysa
Wysłany: 2014-03-20, 14:20   

Z tego co widzę to te lamy nie mają dziennych tylko światła pseudo-dzienne, robione na styl starszych Audi. Gdyby to były światła dzienne, powinny przygasać do około 30% po włączeniu świateł mijania. Moim zdaniem, mając wczesniej styczność z lampami Sonara w Golfie 3 (również soczewka), wizualnie bajka, ale jakościowo 4 liter nie urywa. Nie mniej jednak dobra baza na wstawienie soczewki na D2S + nowa nalepka z homologacją i jest zabawa :)
 
light7 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 10 Cze 2013
Posty: 22
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-04-14, 09:28   

Założyłem w Loganie dzienne w kształcie równoległoboku. Wciskając je maksymalnie w róg atrapy zderzaka uzyskałem 41 cm od bocznego obrysu. Odległość pomiędzy wewnętrznymi krawędziami lamp to 69 cm.

DSC_0215.jpg
Plik ściągnięto 179 raz(y) 228,11 KB

DSC_0213.jpg
Plik ściągnięto 199 raz(y) 80,6 KB

 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2014-05-02, 22:11   

johnson napisał/a:
naprawdę ktoś wkłada ledy z oszczędności? na paliwie nie ma żadnej, jedyna jest na palniku ksenonowym bo teoretycznie mniej się będzie zużywał od rozpalania

Czemu mam dzienne w starym już aucie w kilku słowach:
- przekręcam kluczyk w stacyjce i jadę, nie muszę pamiętać o włączaniu i wyłączaniu świateł mijania, nie mam kontrolki świateł, więc bardzo łatwo o pomyłkę i jazdę na postojowych
- nie męczę włącznika świateł (który wieczny nie jest), rzadziej wymieniam żarówki, które jeśli nawet się nie przepalą, to i tak z czasem tracą wyraźnie na sile światła
- skoro minister rozporządzeniem pozwolił, to czemu mam nie korzystać?

Dodam, że jestem przeciwnikiem jazdy z włączonymi światłami w dzień, szczególnie światłami mijania w pojazdach, które nie mają dziennych.
 
Daster 



Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 366
Skąd: Białystok
Wysłany: 2014-05-23, 11:47   

Zastanawiam się nad takim rozwiązaniem świateł DLR w Dusterze.
Chciałbym zamontować DLR w miejsce fabrycznych halogenów.
Wiadomo, że halogeny częściej używa się aby być lepiej widocznym nocą lub
w słabszych warunkach atmosf. niż doświetlić sobie przedni teren wokół samochodu.
W ciemności też powinny sobie dawać radę jako niskie doświetlacze okolic zderzaka.

Czy możliwe jest w miarę proste dodatkowe podłączenie, aby DLR przy włączonych
światłach mijania/drogowych "po załączeniu" przeciwmgielnych! zapalały się "udając" halogeny
dla zwiększenia naszej widoczności w gorszych warunkach drogowych.
Na badaniach technicznych wszystko będzie grało bo diagności nie mają
obowiązku sprawdzać działania nieobowiązkowych przednich świateł przeciwmgielnych.
Rozwiąże to problem z brakiem miejsca na halogeny po takiej podmiance.
Ostatnio zmieniony przez Daster 2014-05-23, 13:18, w całości zmieniany 6 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne