Wysłany: 2014-07-29, 10:21 Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
Często używam ogranicznika prędkości, zwłaszcza w trasie.
Bardzo wygodne ustrojstwo, ale odnoszę wrażenie, nieodparte ale na razie tylko wrażenie,
że auto więcej pali jak się korzysta z tego wynalazku.
Korzystam z tego urządzenia tak, że nastawiam pożądaną prędkość, następnie wciskam pedał gazu do pierwszego oporu i jadę.
Czy ktoś też ma takie wrażenie, albo może robił jakieś testy? Jak działa ten układ?
Jechałem z ogranicznikiem, więc takie mam odczucie, że auto za wszelką cenę chce utrzymać stałą zaprogramowaną przez kierowcę prędkość jak pod górę i w dół. Pod górę to dodaje gazu, a w dół to hamuje bez ingerencji kierowcy. Nie wiem i nie sprawdzałem pod kątem zużycia paliwa, ale IMHO chyba podwyższa zużycie paliwa. Bo jak pod górę to dodaje gazu to zwiększa zużycie, a jak w dół to nie wiem, czy hamuje silnikiem czy hamulcami. Trzeba to sprawdzić organoleptycznie i zrobić własny test.
Napełnić paliwo na full i pojechać taki odcinek tam i z powrotem bez udziału ogranicznika. Po powtórnym zatankowaniu zanotować wynik i jeszcze raz pojechać taki sam odcinek z udziałem ogranicznika. Powtórnie zatankować i zapisane wyniki możemy je porównać czy zwiększa czy zmniejsza zużycie....
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-29, 10:59 Re: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
grapess napisał/a:
Często używam ogranicznika prędkości, zwłaszcza w trasie.
Bardzo wygodne ustrojstwo, ale odnoszę wrażenie, nieodparte ale na razie tylko wrażenie,
że auto więcej pali jak się korzysta z tego wynalazku.
Korzystam z tego urządzenia tak, że nastawiam pożądaną prędkość, następnie wciskam pedał gazu do pierwszego oporu i jadę.
Czy ktoś też ma takie wrażenie, albo może robił jakieś testy? Jak działa ten układ?
a dlaczego nie na tempomacie? wtedy nie trzeba wciskać gazu, jak przekroczysz prędkośc np, przy wyprzedzaniu to auto po prostu zwolni i wróci do zapisanej prędkości.
Tempomat zwiększy spalanie bo jedziesz szybciej, na zakrętach, pod górki tempomat ciągle trzyma zadaną prędkość, kierowca przeważnie zdejmuje nogę z gazu albo nie wciska go głębiej więc dochodzenie potem do prędkości przelotowej jest delikatniejsze.
Z drugiej strony na tempomacie zszedłem DD poniżej 4l więc da się jechać tanio.
I Dacia sama nie hamuje, to jest tempomat pasywny więc tylko silnik hamuje.
Tempomat może zwiększać zużycie paliwa. Jak ty zjeżdżasz z górki to nie zwalniasz tylko korzystasz z rozpędu a tempomat ma za zadanie utrzymać zadaną prędkość i przy zjeździe z góry niepotrzebnie hamuje. Ale różnice nie powinny być jakieś drastyczne, IMHO w granicach błędu pomiarowego....
Nie zauważyłem jakiegoś radykalnego zwiększenia zużycia paliwa w trasie jadąc na ograniczniku prędkości. Ostatnio przejechałem 3600 km (na dwa razy po 1800 km) przy pełnym załadowaniu: 4 osoby, bagaże pod dach plus box.
Generalnie samochód był przeładowany dość poważnie - tylne koła chowały się już w nadkolach :) W tych warunkach średnio na ograniczniku ustawiałem ok 102-114 km/h i spalanie gazu w trasie wyniosło ok 8,3 l na 100 km.
Ostatnio zmieniony przez OMODOS 2014-07-29, 13:06, w całości zmieniany 1 raz
Tempomat może zwiększać zużycie paliwa. Jak ty zjeżdżasz z górki to nie zwalniasz tylko korzystasz z rozpędu a tempomat ma za zadanie utrzymać zadaną prędkość i przy zjeździe z góry niepotrzebnie hamuje. Ale różnice nie powinny być jakieś drastyczne, IMHO w granicach błędu pomiarowego....
Tempomat nie ma dostępu do układu hamulcowego.
Może co najwyżej hamować silnikiem - w wypadku hamowania silnikiem spalanie wynosi dokładnie 0 - silnik chodzi bez zasilania paliwem, tak więc tutaj spalanie nie powinno być większe.
Pod górkę z tego co obserwowałem chwilowe zużycie paliwa - tempomat (przynajmniej u mnie) nie daje gazu "do dechy".
Tempomat stara się utrzymać prędkość niezależnie od pochylenia nawierzchni, a ogranicznik nie pozwala przekroczyć.
Jazda na ograniczniku prędkości przy zjazdach ze wzniesienia nigdy nie ogranicza spalania do 0, a jedynie ogranicza go.
Samochód wtedy pali tyle ile potrzeba by utrzymać prędkość ze szczytu wzniesienia.
Ostatnio zmieniony przez OMODOS 2014-07-29, 14:00, w całości zmieniany 1 raz
Przy jeździe na ograniczniku z góry spalanie też może wynosić 0 - wystarczy, że element między fotelem kierowcy a kierownicą zdejmie nogę z gazu.
Generalnie ogranicznik jest spoko, jeśli się go ustawi np. na ograniczenie + 5km/h (na błąd licznika) i jedzie normalnie.
Wtedy nie zapomni się człowiek przypadkiem, a jeśli np. przy wjeździe na wzniesienie nie dociśnie gazu to samochód normalnie trochę zwolni.
Więc do ekojazdy jest to lepsze niż tempomat.
Przy wspomnianym stylu - ogranicznik + gaz prawie na maxa: hmm, a nie prościej włączyć tempomat?
A tempomatem można osiągnąć jedno - najszybszy zgodny z przepisami przejazd, ale nie ekonomiczy.
Jazda na ograniczniku prędkości przy zjazdach ze wzniesienia nigdy nie ogranicza spalania do 0, a jedynie ogranicza go.
Samochód wtedy pali tyle ile potrzeba by utrzymać prędkość ze szczytu wzniesienia.
Ogranicznik prędkości nie jest w stanie ograniczyć prędkości przy zjeździe - jeżeli na danym biegu i zerowym wciśnięciu gazu samochód będzie jechał szybciej niż ograniczenie (jest o tym nawet w instrukcji).
A to dlatego, że jedynym elementem na jaki ma wpływ zarówno ogranicznik jak i tempomat to poziom "wciśnięcia" gazu. Ani ogranicznik, ani tempomat nie zmieni biegu ani nie wciśnie hamulca. Jedyne co może robić to modyfikować wciśnięcie gazu od 0 do 100%.
Nie za bardzo rozumiem czy wiesz co chciałem przekazać we wcześniejszym poście.
Wytłumaczyć jeszcze raz?
W części dotyczącej tego jak ogranicznik prędkości miał by wpłynąć na zwiększenie spalania - zdecydowanie tak.
Odniosłem wrażenie, że kilka postów wcześniej napisałeś, że ogranicznik nigdy nie ograniczy zużycia paliwa do 0 - z czym miałem czelność się nie zgodzić i chciałem poznać wytłumaczenie - szczególnie przy zjeździe z górki.
Ale chyba nie ma co - boję się, że popełnię kolejny błąd i zrobi się OT.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-07-29, 21:47 Re: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
johnson napisał/a:
I Dacia sama nie hamuje, to jest tempomat pasywny więc tylko silnik hamuje.
I robi to bardzo nieefektywnie - przy hamowaniu silnikiem przy jeździe z górki na tempomacie zaczyna szarpać samochodem, trochę doda gazu, za chwilę odpuści bo osiągnął założoną prędkość, znowu doda itd.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-29, 21:59 Re: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
Cav napisał/a:
johnson napisał/a:
I Dacia sama nie hamuje, to jest tempomat pasywny więc tylko silnik hamuje.
I robi to bardzo nieefektywnie - przy hamowaniu silnikiem przy jeździe z górki na tempomacie zaczyna szarpać samochodem, trochę doda gazu, za chwilę odpuści bo osiągnął założoną prędkość, znowu doda itd.
tak robi każdy pasywny tempomat, jeden bardziej, drugi mniej, ale zawsze da sie to sprowokowac
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-07-30, 16:10 Re: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
johnson napisał/a:
Cav napisał/a:
johnson napisał/a:
I Dacia sama nie hamuje, to jest tempomat pasywny więc tylko silnik hamuje.
I robi to bardzo nieefektywnie - przy hamowaniu silnikiem przy jeździe z górki na tempomacie zaczyna szarpać samochodem, trochę doda gazu, za chwilę odpuści bo osiągnął założoną prędkość, znowu doda itd.
tak robi każdy pasywny tempomat, jeden bardziej, drugi mniej, ale zawsze da sie to sprowokowac
Nie twierdzę że nie każdy, bo to mój pierwszy.
Ale bardzo mi się to nie podobało.
Mógłby jakoś wyczuwać że jedzie z górki i nie przyspieszać bez potrzeby.
Chciałbym tym manewrem rozpędzić samochód. Tak by skorzystać z tej dodatkowej prędkości np. na kolejnym podjeździe lub jadąc dalej prosto.
Mając ustawiony ogranicznik - nie rozpędzę samochodu na zjeździe.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum