Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
porady do zakupu dustera
Autor Wiadomość
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-19, 12:06   

Karenzo napisał/a:
Ale wy myślicie że te przełożenia to ktoś sobie wstawił na "pałe "
mam wydłużony 5 bieg i auto ma zupełnie inna charakterystykę.
Nieodpowiednie użytkowania może doprowadzić do uszkodzeń silnika albo nawet tragedii

4x4 jest cięższe ma większe opory dlatego bięgi są krótsze


ZNOWU wymyślasz sobie niestworzone pierdoły, bez ani śladu pokrycia w rzeczywistości.
I co gorsza publikujesz je na forum, jak prawdy objawione.

Skoro słabowity benzyniak uciągnie to samo auto, to nie ma dokładnie ŻADNYCH powodów dla których diesel, z prawie dwukrotnie wyższym momentem nie byłby w stanie tego zrobić przy DUŻO, DUŻO, DUŻO niższych obrotach.
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2015-07-19, 12:12   

Joozwa napisał/a:
A jak się nic nie zmieni

jeśli ten nissanowski silnik w wersji 4x4 dostanie dotychczasową 6-biegową skrzynię, to przełożenia i związane z nimi obroty będą zapewne bardzo zbliżone do obecnie montowanego "francuza" bo to przecież skrzynia decyduje o użytecznych obrotach jednostki napędowej na poszczególnych biegach. Zasadza jest prosta i od dawna empirycznie sprawdzona - benzynowej wersji 4x4 nie warto kupować z myślą o szybkich jazdach autostradowych, bo powyżej 120 km/h dłuższa podróż staje się męcząca. Na autostrady o wiele lepiej 2x4 1,2Tce - oczywiście ze skrzynią piątką.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2015-07-19, 12:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
Joozwa 


Marka: jeszcze nie
Model: DUSTER?
Silnik: 1,6 ?
Dołączył: 18 Lis 2013
Posty: 20
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2015-07-19, 12:16   

Karenzo napisał/a:
Ale wy myślicie że te przełożenia to ktoś sobie wstawił na "pałe "

Trochę mam takie wrażenie :mrgreen:
Bo dla przykładu:
dCi 90 i 110 KM (2x4) różnica mocy i momentu 20% a przełożenia skrzyni dokładnie takie same.

Karenzo napisał/a:
Podstawowym błędem jest przez was porównywanie dutera do sedanów i hatchbacków . Duży prześwit , płaski nos prowadzi do tego że auto stawia prawie 2 razy większy opór od takiego clio
które z tym silnikiem poleciało 200 , a duster ledwo 160 (waga obu aut taka sama )

Ale ja porównuję Dustera 2x4 do dustera 4x4 więc główny składnik oporu przy 140 km/h to opór powietrza a nie różnica masy auta i więcej mas wirujących w napędzie.



fotorobart napisał/a:
wystarczy pojeździć chwilę po luźnej(grząskiej) nawierzchni i już ..... nie będzie narzekania na krótką skrzynię :mrgreen:

Tak, bardzo często jeździ się po luźnej i grząskiej nawierchni 140km/h :mrgreen:
Powtórzę: Rozumiem 1-2-3 bieg krótsze a reszta w miarę wyrównana ale różnica w obrotach silnika 15% na biegu "bezpośrednim" to wg mnie przesada.

Cała moja dywagacja wynika z tego że zanim Małżonka przyzwyczai się do auta i zacznie jeździć głównie lokalnie (co zajmuje zazwyczaj rok :mrgreen: ) będę musiał polatać trochę w trasy.

No ale powoli sie robi off top więc może zakończymy temam napędów do czasu ujawnienia przez producenta danych dla "nowych" benzyn.

Ponawiam za to pytanie do zorientowanych czy można wyłączyć ESP i Start-stop?
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-19, 12:18   

fotorobart napisał/a:
wystarczy pojeździć chwilę po luźnej(grząskiej) nawierzchni i już ..... nie będzie narzekania na krótką skrzynię :mrgreen:


Będzie, bo ciężko się jeździ prędkościami autostradowymi po luźnej czy grząskiej nawierzchni.
Więc jedno z drugim nie ma nic wspólnego, niskie biegi szło zrobić inaczej niż wysokie biegi.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-19, 12:25   

soorry ale tą skrzynie opracowali inżynierowe z dość nie małego koncernu samochodowego
a manualne skrzynie sa rozpracowane od jakiś 70-100 lat
Tutaj jest kompromis miedzy przyspieszeniem a obr silnika .
To nie jest tak proste jak się wydaje .
Nie można sobie dowolnie dobierać przełożeń biegów , wszystko musi być konsekwentne .

A różnica masowa oby pojazdów wynosi nawet ok 200-300 kg stąd ta różnica .
tak przynajmniej wynika z pomiarów wykonanych przez forumowiczów

Jedyne co mogli by zrobić to dać do 4x2 6 biegową skrzynie ale to niewiele by pomogło .
tearz na 4 biegu jest 31/32 na 5 42/32
mogli by dać na 5 biegu 40/32 i na 6 47/32
ale wtedy 6 bieg nadawał by się tylko do utrzymywania prędkości
ale wiadomo koszty koszty koszty

do 4x4 jedynie automat by coś pomógł
ale to jeszcze większe koszty
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-07-19, 12:34, w całości zmieniany 3 razy  
 
Joozwa 


Marka: jeszcze nie
Model: DUSTER?
Silnik: 1,6 ?
Dołączył: 18 Lis 2013
Posty: 20
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2015-07-19, 12:30   

Karenzo napisał/a:
A różnica masowa oby pojazdów wynosi nawet ok 200-300 kg stąd ta różnica .

benzyna - 4x2 1171kg vs 4x4 1286kg - 115 kg różnicy
dyzel - 4x2 1205kg vs 4x4 1320 kg - 115 kg różnicy
dane z katalogu.
No chyba że porównujemy z pasażerami i bez :mrgreen:
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-19, 12:33   

Cytat:
tak przynajmniej wynika z pomiarów wykonanych przez forumowiczów
_________________
Moje auto
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-19, 12:34   

Cav wykonywał takie pomiary , poszukaj sobie
_________________
Moje auto
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2015-07-19, 13:15   

dołóż Pakiet Adveture i już jest około 50 kg więcej
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2015-07-19, 13:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-19, 14:01   

Karenzo napisał/a:
soorry ale tą skrzynie opracowali inżynierowe z dość nie małego koncernu samochodowego


Słynący z tego, że czego się tkną to s...dolą.
A co dopiero, jak chcą dodatkowo zrobić tanio.
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2015-07-19, 20:16   

Cav napisał/a:
Karenzo napisał/a:
soorry ale tą skrzynie opracowali inżynierowe z dość nie małego koncernu samochodowego


Słynący z tego, że czego się tkną to s...dolą.
A co dopiero, jak chcą dodatkowo zrobić tanio.

A głupie ludzie na całym świecie kupują te s... lone samochody zamiast słuchać mądrego Cava
Niektórzy nawet po kolei kilka :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2015-07-19, 20:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3545
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2015-07-19, 21:02   

nastepny sie prosi o ignora :?: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2015-07-20, 08:35   

Zakładamy "Klub Zignorowanych" ?
Kto był pierwszy ten Prezes!
:mrgreen:
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2015-07-20, 13:29   

Sądząc po braku reakcji jestem dawno w klubie :mrgreen:
Zostałem uznany za niaznającego się na niczym gdy zauważyłem że polecane przez niego "idealne "obroty dla silnika K4M ( tak około 4000 ) powodują że w terenie zabudowanym należało by redukować do 2 biegu.
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2015-07-20, 14:58, w całości zmieniany 3 razy  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-20, 13:37   

Inna kwestia to oszczędność która przejawia się w blachach czy wyposażeniu

przy konstrukcji skrzyni ustawienie przełożeń nie generuje dodatkowych kosztów
_________________
Moje auto
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 87 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3773
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-20, 13:59   

Joozwa napisał/a:

Ponawiam za to pytanie do zorientowanych czy można wyłączyć ESP i Start-stop?

ESP można wyłączyć w Dusterze Dokkerze i Lodgy (ale nie cały ESP tylko ASR zapobiegający buksowaniu kół przy ruszaniu ) z tymże aktywuje się on ponownie po przekroczeniu 40 km/h. W Loganie i Sandero guziczka brak.
A co driftować chcesz :) ?
Start-Stop ma podobno mieć możliwość deaktywacji przyciskiem po uruchomieniu silnika.

Jeszcze jedna ciekawostka - do podstawowego golasa Dustera można za 1000 PLN dołożyć przednie elektryczne szyby i centralny zamek z pilota - coś czego bardzo mi brakowało w tej wersji. Jak ktoś nie potrzebuje/ nie lubi klimatyzacji to jest to naprawdę fajna opcja za 41 tys. PLN z naprawdę niezłym silnikiem na pokładzie.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2015-07-20, 14:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
DD 


Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 11 Lip 2011
Posty: 651
Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2015-07-20, 20:36   

a_jablon napisał/a:
Uzyskałem dość lakoniczne info, że to silnik z QQ
W renaultowskiej nomenklaturze ten nowy silnik w DD ma oznaczenie H4M. W Nissanach miał oznaczenie HR16DE i w ciągu lat produkcji przeszedł kilka modernizacji (np. kiedyś miał zmienne fazy rozrządu wyłącznie na ssaniu, poźniej również na wydechu). AFAIK najbardziej zbliżony do tego, który pojawi się w DD, był silnik montowany do QQ1 1.6 po FL (ph2). Najśmieszniejsze jest to, że do DD trafił nissanowski silnik z QQ1, natomiast do QQ2 zamiast 1.6 trafił... renaultowski 1.2TCe (i od tego momentu wszystkie silniki w QQ są renaultowskie!).

Dar1962 napisał/a:
pewnie trzeba dopłacić ale warto! to doskonały,
Nie ma rzeczy doskonałych :mrgreen: . Np. z pewnością H4M nie jest doskonały, gdy ktoś ma w planach jego zagazowanie.

Dar1962 napisał/a:
bez zbędnych wynalazków
A co byś powiedział o silniku, który ma takie ficzery jak np. 2 wtryskiwacze na cylinder, a żeby wykręcic swiece trzeba najpierw zdemontować kolektor ssący?

Joozwa napisał/a:
benzyna - 4x2 1171kg vs 4x4 1286kg - 115 kg różnicy
dyzel - 4x2 1205kg vs 4x4 1320 kg - 115 kg różnicy
dane z katalogu.

Tak na margiinesie, dane z cennika/katalogu nie zawsze są prawdziwe, np. wg katalogu masa własna DD ph2 4x2 1.6 16V (jeszcze z dotychczasowym silnikiem K4M) wynosi 1171kg, a w papierach do golasa (czyli z pewnością najlżejszej wersji 4x2 1.6 16V) mam 1212kg
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-20, 21:42   

Karenzo napisał/a:
Inna kwestia to oszczędność która przejawia się w blachach czy wyposażeniu

przy konstrukcji skrzyni ustawienie przełożeń nie generuje dodatkowych kosztów


Widać jednak generowało, skoro nie zrobili tego tak jak powinni.
 
DD 


Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 11 Lip 2011
Posty: 651
Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2015-07-20, 23:36   

DrOzda napisał/a:
Jeszcze jedna ciekawostka - do podstawowego golasa Dustera można za 1000 PLN dołożyć przednie elektryczne szyby i centralny zamek z pilota - coś czego bardzo mi brakowało w tej wersji.
Tak to przedstawiłeś, jakby była to jakaś ciekawostka/nowość (przynajmniej takie odniosłem wrażenie), a przecież pakiet komfort (CZ + el. szyby przód) za 1000zl do golasa można zamawiać już od daawna - od momentu wprowadzenia DD ph2.
 
Xiron 


Marka: Dacia
Model: Duster 2x4
Silnik: 1,6 Benzyna+LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Lip 2015
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-22, 17:18   

Witam,
zastanawiamy sie z zona nad Dusterem. Podoba nam sie i wiemy ze to nie rajdòwka- nam pasuje.
Dostaliśmy oerte na Dustera laurete z silnikiem SCe 115 s&s .
Wspominaliście, ze to nowy silnik a przynajmniej tak wynika z kontekstu. chodzilo o to, ze pod koniec wakacji pojawi sie duster z silnikiem od nissana.

W innym dziale byla mowa o tym, ze silniki do lpg (mam zamiar miec lpg) sa dostosowane do tego paliwa - wzmocnione zawory.
Tu powstaje pytanie nr 1:
czy cos wiecie moze jak ten silnik jaki mi zaproponowane pracuje z lpg?
Pytanie nr 2:
czy warto pozostac przy slabszym silniku ale mniej zawodnym(wersje 105)

Mam mitsubishi carisme z lpg i mam dosc elektroniki ktoea jest zbyt inwazyjna w japonczykach. Wiem jak dzwonią zaworki po przejechaniu 50k km na lpg.
Nie chce powtorki tego przy innym silniku rodem z Japoni
Jestem spokojnym kierowca szosowym i chce miec auto o stosunkowo malej awaryjnosci, ktore nie wymaga technologi Nasa do naprawy czegos. Padlo na Dustera i podoba nam sie.
Zadalismy pytania do dealera ale cisza stad prosba do Was o informacje w temacie nowej wersji silnika jesli macie. Byc moze pytania wyslane dealerowi byly mniej wygodne jak chocby po zamontowaniu lpg ale to dzieki zapoznaniu sie z informacjami z tego forum-b.dobre.

ps.przepraszam za brak polskich liter ale na goraco piszemy z zona z taba po wizycie w salonie.
Ostatnio zmieniony przez Xiron 2015-07-22, 17:26, w całości zmieniany 4 razy  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-22, 17:58   

Trudno ci będzie pozostać przy silniki K4M 1.6 16V 105 KM
bo jest już w nowych wozach nie osiągalny
Ten silnik miał wzmocnione zawory przy zakupie fabrycznej instalacji LPG , Przy zwykłej nie miał ale nikomu jeszcze tych zaworów nie wypaliło

H4M 1.6 16V SCe 115 s&s - Start and STOP
to nissanowski silnik dostępny w od teraz w dusterze
Nie ma jeszcze w opcji LPG (fabrycznego )
Jak współpracując z dokładanymi instalacjami LPG nie wiem .

Jeżeli chcesz załapać się na dustera ze starożytnym K4M 1.6 16V 105 KM z fabryczną instalacją to właśnie jest ostatni dzwonek kiedy dillerzy mogą je jeszcze mieć na placach .
Tego auta od jakiś 2-3 tyg nie da się już zamówić
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-07-22, 18:01, w całości zmieniany 2 razy  
 
Xiron 


Marka: Dacia
Model: Duster 2x4
Silnik: 1,6 Benzyna+LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Lip 2015
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-22, 18:11   

dziekuje za odpowiedz.
wpisano nam fabryczna lpg w ofercie chciaz tego nie ma oficjalnie . powiedziano nam, ze w zasadzie czekaja na oficjalne pozowolenie na lpg. ok pazdziernika bylby odbior.

czy masz moze informacje czy start-stop bedzie wylaczany-taka mozliwosc?
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-22, 18:17   

nie mam
wydaje mi się że tak jak wszędzie po uruchomieniu pojazdu będzie możliwość wyłączenia S&S na 1 cykl rozruchowy .
Ale nie ma takich rzeczy której Polacy nie przerobią

Do takiego auta obowiązkowo 5 letnie gwara, u mnie wszystko co się psuło nawaliło po 3 latach .a mam dużo prostsze auto
a psuło się :
-skrzypiący pedał sprzęgła (tulejka )
-padający akumulator (wadliwa seria , wymieniony od ręki )
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-07-22, 18:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
Xiron 


Marka: Dacia
Model: Duster 2x4
Silnik: 1,6 Benzyna+LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Lip 2015
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-22, 18:22   

s&s czyli samochod staje, dajmy na to na swiatlach i silnik gasnie. chcemy ruszyc to sie uruchamia. tak to dziala, tak?
jesli tak to jest to pomysl chorej glowy, ktora nie slyszala nigdy kiedy sie silnik najbardziej zuzywa.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-22, 18:34   

to pomysł księgowego który widzi że wymiana silnika kosztuje 50 tyś :mrgreen:

Oczywiście nie przesadzając . obieg olejowy jest ciągle włączony więc nie wysapuje typowe tarcie jak w rozruchu na zimno .
Ale mimo wszystko rozrusznik , alternator czy akumulator są 5-10 razy droższe oraz bardziej awaryjne
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-07-22, 18:36, w całości zmieniany 2 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne