Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
porady do zakupu dustera
Autor Wiadomość
Xiron 


Marka: Dacia
Model: Duster 2x4
Silnik: 1,6 Benzyna+LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Lip 2015
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-23, 18:21   

nie do konca rozumiem bo duster jest w wersji zfabrycznym lpg jak i bez (to co nam oferuja teraz plus dolozenie instalacji w aso)
landi renzo jest dedykowana instalacja do daci.
jej zalozenie w aso nie spowoduje utraty gwarancji na silnik w zamian za gwarancje aso?
zalezy mi na gwarancji daci pelnej.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7487
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-07-23, 19:29   

Gwarancję przejmuje wtedy ASO na podzespoły związane z LPG w tym na silnik.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-07-23, 19:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-23, 20:28   

konkretnie
duster 4x2 jest w wersji z fabryczną instalacją LPG
duster 4x4 jest w wersji z dedykowaną instalacją lpg (ma pełną gwarancje producenta )

jeżeli sobie zamówisz dusera 4x2/4x4 w benzynie i dogadasz się z salonem żeby zainstalowali ci jakąś inną instalacje LPG wtedy masz dilerską
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-07-23, 23:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2015-07-23, 20:30   

Xiron napisał/a:
(...)
landi renzo jest dedykowana instalacja do daci

do Skody też jest dedykowana Landi Renzo
 
Xiron 


Marka: Dacia
Model: Duster 2x4
Silnik: 1,6 Benzyna+LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Lip 2015
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-23, 23:24   

Karenzo, dziękuję za informacje, wszystko jasne.
Ostatnio zmieniony przez Xiron 2015-07-23, 23:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
Domel2250 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Gru 2011
Posty: 754
Skąd: internet
Wysłany: 2015-07-24, 10:13   

Dar1962 napisał/a:
ja chętnie zamieniłbym swój silnik na ten od nissana - oczywiście żadnego majstrowania z LPG. Ten motor z pewnością jest mniej paliwożerny - nawet w topornym i mało opływowym DD. Najlepiej założona i dostrojona instalacja gazowa to dodatkowe przewidywalne koszty obsługowe i zwiększone ryzyko tych nieprzewidywalnych - pomijając już nerwy z tym związane i brak potrzebnego wtedy zwykle najbardziej auta. Jeśli Duster 2x4 z tym motorem palił by średnio 8/9 l Pb/100 km, nie widzę sensu psucia go

Duster 2x4 z obecnym silnikiem 1,6 pali średnio przy mało oszczędnej jeździe 8/9 l na 100km :mrgreen:
_________________
Były: Polonez Atu plus 1,6 gsi, Skoda Felicja HB 1,3 glx, fiat uno 0,9....
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2015-07-24, 15:24   

Domel2250 napisał/a:
Dar1962 napisał/a:
ja chętnie zamieniłbym swój silnik na ten od nissana - oczywiście żadnego majstrowania z LPG. Ten motor z pewnością jest mniej paliwożerny - nawet w topornym i mało opływowym DD. Najlepiej założona i dostrojona instalacja gazowa to dodatkowe przewidywalne koszty obsługowe i zwiększone ryzyko tych nieprzewidywalnych - pomijając już nerwy z tym związane i brak potrzebnego wtedy zwykle najbardziej auta. Jeśli Duster 2x4 z tym motorem palił by średnio 8/9 l Pb/100 km, nie widzę sensu psucia go

Duster 2x4 z obecnym silnikiem 1,6 pali średnio przy mało oszczędnej jeździe 8/9 l na 100km :mrgreen:


przy średnio oszczędnej jeździe wersja 4x4 circa 1 l więcej. Motor nissana będzie palił mniej z tej prostej przyczyny, że trudno o tak paliwożerną jednostkę jak stara 1,6 16V made in renault
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-24, 15:46   

Jakoś super nowoczesny 1.2 tce w mieście potrafi palić 7-8 l
cudów nie ma
_________________
Moje auto
 
wladek 


Marka: duster
Model: duster 4x2
Silnik: 1,2 TCe, celebration
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 27 Lut 2010
Posty: 41
Skąd: koszalin
Wysłany: 2015-07-24, 17:54   

Poprzednio miałem Dustera z silnikiem 1,6, a od miesiąca nowego z silnikiem 1,2 TCe. Stwierdzam, że nigdy bym już nie wziął 1,6. Duster z tym silnikiem jest bardzo cichy, nabrał wigoru, nie ma problemów z wyprzedzaniem oraz pali około 2 l/100 benzyny mniej.
 
Maximus 


Marka: Dacia, Skoda
Model: Duster Ph II 4x4, Superb II
Silnik: 1,6, LPG, 2,0 TDI
Rocznik: 2015, 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 97
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-07-24, 18:41   

wladek napisał/a:
Poprzednio miałem Dustera z silnikiem 1,6, a od miesiąca nowego z silnikiem 1,2 TCe. Stwierdzam, że nigdy bym już nie wziął 1,6. Duster z tym silnikiem jest bardzo cichy, nabrał wigoru, nie ma problemów z wyprzedzaniem oraz pali około 2 l/100 benzyny mniej.


Miałeś pewnie Dustera przed liftem bo obecny 1,6 tez jest bardzo cichy. Może wigoru nie ma więcej niż miał ale ja żadnego problemu z wyprzedaniem nie mam tylee że na drogach zbyt wiele okazji do wyprzedzania nie ma, sznur samochodów przede mną i sznur na sąsiednim pasie - wszyscy nawet z silnikami 2,5 w górę jeżdżą grzecznie jeden za drugim. Dodatkowo w porównaniu z ubiegłym rokiem i początkiem tego wszyscy od dziwo w terenie zabudowanym 50 jadą max 60. 1,2 Tce nie wziąłem bo samochód będę trzymał dłużej i nie wiadomo co w tych nowych wynalazkach się urodzi. Nawet jakby Tce palił 5 /100 to i tak mi na LPG taniej wychodzi :P.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7487
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-07-24, 19:28   

Mówisz, że 2l mniej. To teraz policz kiedy zwróci ci się różnica w cenie. Nie bierz pod uwagę kultury pracy, jazdy itd.
Mnie przy porównaniu Lodgy 1,6MPI i 1,2 TCe wyszło, że dopiero po 90000km z wymianą rozrządu w 1,6 dopiero zwróci się różnica w cenie.
Po 100000km zaczyna się wymiana elementów eksploatacyjnych i tutaj różnica w cenie znowu na korzyść 1,6 będzie.

Wiem, że jest inna jazda TCe ale rozsądek wziął górę, a wyciszenie między starą MCV i Lodgy jest o niebo lepsze na korzyść tej drugiej.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-07-24, 19:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
wladek 


Marka: duster
Model: duster 4x2
Silnik: 1,2 TCe, celebration
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 27 Lut 2010
Posty: 41
Skąd: koszalin
Wysłany: 2015-07-24, 20:13   

Co do kosztów eksploatacyjnych silników 1,6 i 1,2 TCe należy wziąć pod uwagę, że ten drugi nie posiada paska lecz łańcuch rozrządu który w zasadzie nie wymaga wymiany. Jeżeli ktoś nie zauważa różnicy w dynamice na korzyść 1,2 TCe to prawdopodobnie nie jeżdził jednym i drugim.
 
Maximus 


Marka: Dacia, Skoda
Model: Duster Ph II 4x4, Superb II
Silnik: 1,6, LPG, 2,0 TDI
Rocznik: 2015, 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 97
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-07-24, 20:56   

wladek napisał/a:
Co do kosztów eksploatacyjnych silników 1,6 i 1,2 TCe należy wziąć pod uwagę, że ten drugi nie posiada paska lecz łańcuch rozrządu który w zasadzie nie wymaga wymiany.


Co do wymiany łańcucha rozrządu to jednak słyszałem od mojego mechanika że co prawda łańcuch to się nie zerwie jak pasek ale niestety przy większym przebiegu (większym niż na pasku) zaczyna być tak słyszalny że i go trzeba wymienić. Nie wiem czy to dotyczy najnowszych samochodów ale wszystkich starszych na pewno gdzie był łańcuch. Nie wiem jakie są koszty wymiany( łańcucha) ale wydaje mi się że eksploatacja na pasku będzie droższa.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-24, 21:24   

Karenzo napisał/a:
Jakoś super nowoczesny 1.2 tce w mieście potrafi palić 7-8 l
cudów nie ma


Tyle to pali na trasie.
W mieście 9-10.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-24, 21:25   

Marek1603 napisał/a:
Mówisz, że 2l mniej. To teraz policz kiedy zwróci ci się różnica w cenie. Nie bierz pod uwagę kultury pracy, jazdy itd.


Czyli najważniejsze cechy nie mają być brane pod uwagę?
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7487
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-07-25, 09:44   

wladek napisał/a:
Jeżeli ktoś nie zauważa różnicy w dynamice na korzyść 1,2 TCe to prawdopodobnie nie jeżdził jednym i drugim.


Ja nie powiedziałem, że nie ma różnicy, bo jest na korzyść 1.2, a jazdy autami z tymi silnikami się nie da w prosty sposób porównać.


Cav napisał/a:
Marek1603 napisał/a:
Mówisz, że 2l mniej. To teraz policz kiedy zwróci ci się różnica w cenie. Nie bierz pod uwagę kultury pracy, jazdy itd.


Czyli najważniejsze cechy nie mają być brane pod uwagę?


Tak, dla mnie "nie mają" ponieważ rozsądek czyli cena, bierze górę.
Dałem tylko jako przykład, porównanie w cenie. Różnica w jeździe jak wyżej.

Identycznie jak w twoim przypadku. Wziąłeś Dacię zamiast np. KII, A zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć na co innego. To był mój wybór do którego mam prawo, a za zaoszczędzone pieniądze mam np. dwa tygodnie wczasów nad morzem dla czteroosobowej rodziny.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-07-25, 09:45, w całości zmieniany 2 razy  
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2015-07-25, 11:51   

Maximus napisał/a:

Co do wymiany łańcucha rozrządu to jednak słyszałem od mojego mechanika że co prawda łańcuch to się nie zerwie jak pasek ale niestety przy większym przebiegu (większym niż na pasku) zaczyna być tak słyszalny że i go trzeba wymienić. Nie wiem czy to dotyczy najnowszych samochodów ale wszystkich starszych na pewno gdzie był łańcuch. Nie wiem jakie są koszty wymiany( łańcucha) ale wydaje mi się że eksploatacja na pasku będzie droższa.

nie robi się czegoś takiego jak "wymiana łańcucha" - wymienia się cały zestaw rozrządu (łańcuch, koła, hydrauliczny napinacz i dodatkowo - jak nakazuje rozsądek - pompę chłodziwa) Koszt takiego zestawu plus robocizna, to mniej więcej 2 razy tyle, co zestaw paskowy, więc o oszczędnościach raczej trudno mówić. Jedyna zaleta łańcucha w porównaniu z paskiem polega na tym,że (teoretycznie, bo w praktyce takie przypadki rzadko ale się zdarzają) nie grozi mu zerwanie, a rozciągnięcie sygnalizuje rosnącym hałasem. Za to luźny potrafi przeskoczyć, co powoduje skutek podobny do zerwania paska. Po wpadkach z wyjątkowo nietrwałymi napędami łańcuchowymi (np VW) wielu producentów wraca do pasków
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7487
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-07-25, 12:36   

W tce nie ma typowego napinacza jak dawniej tylko takie prowadnice więc moim zdaniem się mogą jeszcze szybciej zużyć.
Komplet łańcuch + prowadnice + napinacz prowadnic to koszt od 350zł do 600 paru za oryginał. Za 350 to masz w 1,6 z pompą wody i płynem chłodzącym.

yHB3t.JPG
Plik ściągnięto 55 raz(y) 44,79 KB

5527910701.jpeg
Plik ściągnięto 6244 raz(y) 48,94 KB

Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-07-25, 12:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
GORDINI 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,5Dci
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 252
Skąd: SCI
Wysłany: 2015-07-25, 17:47   

Dar1962 napisał/a:
a rozciągnięcie sygnalizuje rosnącym hałasem. Za to luźny potrafi przeskoczyć, co powoduje skutek podobny do zerwania paska. Po wpadkach z wyjątkowo nietrwałymi napędami łańcuchowymi (np VW) wielu producentów wraca do pasków

Mercedes silniki np.M271, BMW silniki N47 mają problemy z rozrządem na łańcuchu a są to marki tzw. Premium.
Wiele zależy od sposobu eksploatacji i serwisowania (np. interwały wymiany oleju)
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-26, 07:50   

Marek1603 napisał/a:

Cav napisał/a:
Marek1603 napisał/a:
Mówisz, że 2l mniej. To teraz policz kiedy zwróci ci się różnica w cenie. Nie bierz pod uwagę kultury pracy, jazdy itd.


Czyli najważniejsze cechy nie mają być brane pod uwagę?


Tak, dla mnie "nie mają" ponieważ rozsądek czyli cena, bierze górę.


Ja już się przekonałem (w Megane), że to nie rozsądek tylko nadmierne sknerstwo.
Można oszczędzić na marce, ale akurat na silniku się nie da, bo co się niby "oszczędzi" w ten sposób, to się straci na zdrowiu.
A dla mnie zdrowie jest więcej warte.

Marek1603 napisał/a:

Identycznie jak w twoim przypadku. Wziąłeś Dacię zamiast np. KII


Ale wziąłem z najlepszym silnikiem, jaki dało się kupić z 4x4, a nie najgorszym.

A akurat Kia nie oferowała nic konkurencyjnego, co by mogło w terenie pojechać - a taki był mój kaprys.

Teraz już jest wybór - Vitara, Mazda CX3 mają zbliżone (choć nadal droższe) oferty, więc już Duster nie będzie miał tak łatwo jeśli nie poprawią MOCNO oferty przy następnym modelu.

Zwłaszcza jeśli chodzi o działanie klimy - teraz niby nic się z nią nie dzieje, ale jest po prostu mało wydajna.

Teraz w Chorwacji, kuzynowi szybciej i przy mniejszych nadmuchu schładza się wielki Dodge Caravan niż mój Duster, w którym nie idzie osiągnąć stanu "za zimno", choćbyś nie wiem co robił.
A u niego jest zimno po kilku minutach, nawet gdy auta stały razem 2 h w pełnym słońcu.
W Dacii tak się po prostu nie da - w czasie jazdy coś tam chłodzi, ale dmuchawa minimum na 3 - dla mnie to nieakceptowalna wichura.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2015-07-26, 07:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7487
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-07-26, 11:01   

Cav napisał/a:
to nie rozsądek tylko nadmierne sknerstwo.


W tym temacie akurat nie będę z tobą dyskutował, ponieważ każdy sądzi według siebie, a i nie znajdziemy w tej dyskusji konsensusu.

Cav napisał/a:
Można oszczędzić na marce, ale akurat na silniku się nie da, bo co się niby "oszczędzi" w ten sposób, to się straci na zdrowiu.
A dla mnie zdrowie jest więcej warte.



Może rozwiniesz, bo nie wiem co ma wspólnego silnik ze zdrowiem człowieka. Nigdy nie doświadczyłem takiego uczucia/związku. Może to jest jakiś nowy rodzaj współżycia. Chciałbym wiedzieć, bo może coś tracę i jestem tego nieświadomy.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-26, 16:40   

Inicjator ten dyskusji zdaje się że ma już wybraną jednostkę napędową .
Jest ona powodem zakupu daci .
Dyskusja raczej mu nie pomoże
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-07-26, 16:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7487
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-07-26, 18:19   

Może i ma ale ja bym się chciał dowiedzieć jaki ma wpływ na mój organizm silnik w mojej dacii, bo na razie żadnych ujemnych objawów nie mam.
Może muszę się do lekarza udać , bo nie dość, że nie wiem jak się to objawia to jeszcze nic niepokojącego nie czuję.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-07-26, 19:08   

już pisze
jak masz kijowi silnik to się będziesz denerwował
a złość piękności szkodzi
_________________
Moje auto
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7487
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-07-26, 21:10   

Ale ja się w ogóle nie denerwuję na silnik. Dlatego pytam, bo mi jest to uczucie obce.

Jeżeli kolega się denerwuje to niech się uda do lekarza.
Jeżeli miałby się denerwować to też raczej się nadaje do leczenia.

Na szczęście żyjemy w wolnym kraju i każdy kupuje to co chce. A jeżeli się komuś nie podoba co kupiłem to jest na to złoty środek.

https://www.youtube.com/w...d&v=AapKpfGF0fE
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-07-26, 21:16, w całości zmieniany 6 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne