Marka: Renault
Model: Clio IV F2
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Lis 2011 Posty: 163 Skąd: Szczecinek
Wysłany: 2018-07-28, 22:08
Wszystko nowe kupione w elektronicznym.
Sprawdzałem 10 razy czy dobrze podłączona, wszystko okey.
Kamera zachowuje się jak przed modyfikacją.
JasPik stwierdził aby dołożyć kolejny kondensator 4700uF, temat odpuszczam biorę się za podłączenie jak ori czyli ze złącza przy fotelu.
Marka: Renault
Model: Clio IV F2
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Lis 2011 Posty: 163 Skąd: Szczecinek
Wysłany: 2018-07-28, 23:21
Słuchajcie jeżeli kamerka działa normalnie czyli jest podłączona okey.
Od lampy idzie minus , w niego wpięty jest minus kondensatora.
Od lampy idzie plus, przechodzi przez diodę prostowniczą (plus diody do plusa lampy), następnie minus diody łączy się z plusem kondensatora , i plus kondensatora łączy się z plusem kamerki.
Tak tylko odłączysz kamerę ale nic nie uwalisz, kondensator zawsze równolegle do zasilania, dioda szeregowo. Nóżki kondensatora odpowiednio do zasilania kamery + z + , - z -, a dioda katoda w kierunku gdzie ma płynąc prąd.
Za kondensator to bym nie ręczył, jest źle spolaryzowany.
A co do połączenia: plus diody to ta strona z paseczkiem, on ma być od strony kamery, a nie od strony lampy. Plus to strona, gdzie się plusa otrzymuje, a nie podaje.
_________________ K4M - NOT tested on animals
Ostatnio zmieniony przez eplus 2018-07-29, 06:17, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Renault
Model: Clio IV F2
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Lis 2011 Posty: 163 Skąd: Szczecinek
Wysłany: 2018-07-29, 08:07
Wszystkie wiadomości sieci, elektryków mówią że....katoda to - i ma pasek.
Wg.mnie 4700mF jak napisane w pierwszym poście to za malo.
Na ruskiej stronie jest 10000-20000, polon18 dał 10000 i działa.
Ja dałem 4700 i tu jest wałek.
Zły ryunek, ruscy mają na opak. Znaki + i - masz źle. Dioda europejska kreską do kamery, ruska - licho wie.
Jeśli się mylę, a ty masz rację, to dalej szukaj przyczyny.
_________________ K4M - NOT tested on animals
Ostatnio zmieniony przez eplus 2018-07-29, 08:24, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1253 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-29, 08:40
eplus napisał/a:
Zły ryunek, ruscy mają na opak. Znaki + i - masz źle. Dioda europejska kreską do kamery, ruska - licho wie.
Jeśli się mylę, a ty masz rację, to dalej szukaj przyczyny.
Ruski nawet tory mają szersze by nikt im nie wjechał. Elektronikę zawsze ruski kopiowali, żeby nikt im tego nie udowodnili, stosowali inne obudowy i oznaczenia półprzewodników. Stosować normalne diody typu 1N... i wszystko będzie dobrze /prostownicze/.
Co to za dioda DF06? w katalogu podają;
DF06 - Dioda prostownicza, Jednofazowy, 600 V, 1 A, DIP, 1.1 V, 4 piny/-ów
Ostatnio zmieniony przez paul7 2018-07-29, 08:46, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Renault
Model: Clio IV F2
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Lis 2011 Posty: 163 Skąd: Szczecinek
Wysłany: 2018-07-29, 11:05
Od momentu podłączenia kamery, o tym rozwiazaniu dowiedziałem się dopiero kiedy miałem ten problem.
MediaNav Evo w wersji 9.1.3 daje takie błędy bo jak ktoś napisał, MN podtrzymuje 6V wyjściowy a nagle traci sygnał z kamery, wyrzucając komunikat o błędzie
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3984 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-29, 12:05
sasio napisał/a:
Wszystkie wiadomości sieci, elektryków mówią że....katoda to - i ma pasek.
Wg.mnie 4700mF jak napisane w pierwszym poście to za malo.
Na ruskiej stronie jest 10000-20000, polon18 dał 10000 i działa.
Ja dałem 4700 i tu jest wałek.
Na spokojnie i pomalutku...
Katoda diody prostowniczej to strona z paskiem. Dioda przewodzi tylko w jednym kierunku- wtedy, gdy + źródła napięcia (zasilanie z lampy) podany jest na anodę, czyli podłączony jest do strony bez paska. Dioda podłączona niewłaściwie powodowałaby brak zasilania kamery, czyli permanentny brak obrazu z kamery. Zarówno "teoria", jak i schemat są więc właściwe a oznaczenia + i - stanowią na schemacie "skrót myślowy" podpowiadając od której strony podłączać zasilanie.
A co do kondensatora- widzę, że mylisz jednostki pojemności- mikro i mili farady.
Kondensator 4700uF (mikro) to to samo co 4,7mF (mili). I taki na pewno masz, bo 4700mF to byłaby ogromna, niespotykana wartość. Kondensatory elektrolityczne mają zazwyczaj maksymalnie do 33000uF, czyli w przeliczeniu 33mF. Jeżeli zamontowanie 4700uF nie pomaga, to jak najbardziej wskazane jest wypróbowanie 10000uF lub dołożenie drugiego, takiego samego 4700uF podłączonego równolegle z pierwszym.
Cały czas się jednak zastanawiam, z czego bierze się fakt, że problemy ze zbyt wczesnym zanikiem sygnału pojawiają się przy kamerach dołożonych niefabrycznie a przy instalacji fabrycznej wszystko działa dobrze i bez takich objawów i nie trzeba nic kombinować z dodatkowymi kondensatorami.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2018-07-29, 12:28, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Renault
Model: Clio IV F2
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Lis 2011 Posty: 163 Skąd: Szczecinek
Wysłany: 2018-07-29, 14:34
Bardzo prosta odpowiedź.
Media Nav po uruchomieniu kamery w jego ustawieniach podaje w momencie wbicia wstecznego biegu sygnał 6V do wiązki z niego wyprowadzonej (mam fabrycznie), MN ma ustawiony czas opóźnienia czyli tego podtrzymania napięcia na ok.3s.
Powoduje to że, gdy jest oryginalna kamera , MN bo dostaniu sygnału z biegu wstecznego załącza zasilanie kamery 6V i po zaniku sygnału biegu wstecznego dalej trzyma napięcie 6V przez te ok.3s.
W starszych softach można było sobie ustawić czas na 0.5s te podtrzymanie, w moim 9.1.3 wg.JasPik też ale to większa zabawa.
Zamawiam mniejszą kamerę,i kupie przekaźnik 2P 6V i zrobię to na oryginalnej wiazce.
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1253 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-29, 20:08
sasio napisał/a:
Zamawiam mniejszą kamerę,i kupie przekaźnik 2P 6V i zrobię to na oryginalnej wiazce.
Zobacz sobie tematy o montażu kamery tylnej, i porównaj w ogóle swoje podłączenia i co tam wcześniej koledzy pisali. Ja montowałem swoją ponad rok temu. I nie korzystałem z wyjścia 6V. Bodajże ten sygnał później był wykorzystywany do przełącznika kamer przód/tył. kliknij i temat ci wyskoczy.
Marka: Renault
Model: Clio IV F2
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Lis 2011 Posty: 163 Skąd: Szczecinek
Wysłany: 2018-07-29, 23:16
Ja podłączyłem ją normalnie, pod światło wstecznego biegu + adapter do MNE aby nie ciąć wiązki.
Kolego paul, czemu upierasz się że coś źle podłączone, biegunowość diód inna i tak dalej.
Podłączona jest normalnie pod 12V, wyskoczył problem z brakiem podtrzymania prądu (bo i skąd ma być) toteż zastosowałem kondensatory.
Wg.JasPik min 4700, dałem taki i lipa, zero reakcji.
Większość daje 10000, i może działa.
Mogłem od początku zwykłym przekaźnikiem 6V to załatwić, i byłoby jak ori, bez łapania kabli przez pół klapy.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3984 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-30, 07:53
sasio napisał/a:
Media Nav po uruchomieniu kamery w jego ustawieniach podaje w momencie wbicia wstecznego biegu sygnał 6V do wiązki z niego wyprowadzonej (mam fabrycznie), MN ma ustawiony czas opóźnienia czyli tego podtrzymania napięcia ...
To jest jasne. Tylko, że ktoś wcześniej z przekonaniem twierdził, że w Daciach te 6V nie jest wykorzystywane a kamerki są na 12V.
Valwit napisał/a:
Albo i 500F jak jest wiecej miejsca ;)
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2018-07-30, 07:57, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 287 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-31, 13:54
Ja mam podłączone tak:
kamera zasilanie 12v ze światła;
video bezpośrednio do MNE (po ujrzeniu kostki przy słupku B zwątpiłem);
przewodu sygnałowego wogóle nie podłączałem;
Całość działa, pojawiają się czasami szumy (myślę że jest związane z przedłużaniem przewodów);
Oczywiście pojawia się komunikat o błędzie.
Po zamontowaniu kondensatora wg Jas-Pika zauważyłem pewne opóżnienie przy wyłączaniu obrazu co zasugerowało za małą pojemność kondensatora (problem nie rozwiązany). Myślę o dołożeniu jeszcze dwóch.
Co do rekonfiguracji MNE 9.1.3 (WR5) - to gdzieś widziałem jak przelutować przewody w ELM aby zadziała komunikacja CAN2(?). A zabawa Micom Config Tool skończyła się wysyłką do niezastąpionego Jas-Pika .
Tak wygląda na to że trzeba zwiększyć pojemność kondensatora 2 a nawet 3-krotnie przy standardowych ustawieniach kamery ( czasu opóźnienia w wysokości 5000 milisekund czyli 5 sekund) . U mnie wystarczyło bo zmieniłem sobie ten czas na 500 milisekund czyli 0,5 sekundy
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 287 Skąd: LU
Wysłany: 2018-07-31, 20:15
Jestem już po dołożeniu 2 kondensatorów (w sumie mam 3x4700).
W moim przypadku to niestety za mało (zdaję sobie sprawę że różne kamery mają rózne zapotrzebowanie na prąd)
Ale teraz wyraźnie widać podtrzymanie zasilania kamery tak na oko około <2s.
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 287 Skąd: LU
Wysłany: 2018-08-01, 20:21
Jeżeli dobrze zrozumiałem, to do zastosowania takiego układu potrzebne jest dociągnięcie stałego zasilania. Więc po co bawić się w coś takiego jak można zrobić to na przekaźniku z opóźnionym czasem wyłączenia (chodzi mi o zastosowanie gotowego elementu)?
A może faktycznie do jest dobra myśl żeby zamiast kondensatorów zastosować np taki przekaźnik ?
Potrzebny jest tylko 1 przewód, a gniazdeczko akcesoryjne w bagażniku.
Ale odpowiednio duży kondensator załatwia sprawę. A i nie trzeba ciągać druta
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 287 Skąd: LU
Wysłany: 2018-08-03, 08:20
Taka myśl przyszła mi do głowy
W systemach ppoż, jednym z elementów autodiagnostyki jest sprawdzanie ciągłości linii komunikacyjnej. Odbywa się to poprzez założenie rezystora przy elemencie wykonawczym na końcu linii.
Pomysł:
na +/- 6V założyć rezystor powiedzmy 2k (strzelam);
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3984 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-08-03, 08:45
masterczerwi napisał/a:
Pomysł:
na +/- 6V założyć rezystor powiedzmy 2k (strzelam);
Co myślicie?
Sugerujesz, że MediaNav "bada" podłączenie kamery mierząc pobór prądu na wyjściu 6V?
Gdyby tak było, to błąd byłby permanentny i kamera by nie działała w ogóle.
Ale możesz sobie sprawdzić- nic się nie stanie, przy 6V i rezystancji 600 Ohm prąd wyniesie tylko 10mA.
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 287 Skąd: LU
Wysłany: 2018-08-04, 19:56
MN realizuje funkcje programowo (o czym świadczy długi czas uruchomienia). Kontrola błędu może być realizowana po wywołaniu odpowiedniej funkcji np: uruchomieniem kamery; przyczym sprawdzenie odpowiedniego spadku napięcia na linii zasilającej może mieć niższy priorytet niż wyświetlenie obrazu.
Analogicznie jest w dużych Windowsach - niby wszystko jest ok ale o błędzie dowiadujemy się dopiero wtedy gdy chcemy skorzystać z danego urządzenia
Zauważyłem również coś takiego:
parkuję na na wstecznym, wyłączam silnik, obraz z kamery się wyłącza (Mn wciąż pracuje, przechodzi do radia czy navi - w zależności co było włączone), błąd w tym przypadku się NIE POJAWIA.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum