Wysłany: 2019-06-09, 17:15 Karambol na A 6 - spalone samochody
Od dawna obserwuję przypadki zapaleń / pożarów nawet przy małych stłuczkach . Co dnia na Ślaskiej drodze DTS pali się jakiś samochód .
Co stało się dziś . cyt.
Do tragicznego wypadku doszło po godz. 13.20 na autostradzie A6 w Szczecinie
Zderzyła się tam ciężarówka z sześcioma samochodami osobowymi. Następnie wybuchł potężny pożar, ponieważ niektóre auta się zapaliły. Nastąpił wybuch.
Rozumię że mogła być to butla z gazem samochodu , bądz przewożony jakiś ładunek o takim działaniu.
Hipotetycznie gdyby okazało się że , winne jest coś innego to
proszę o podpowiedzi o przyczyny takiego pożaru. Jestem ciekaw zwłaszcza kierowców doświadczonych takim żywiołem na drodze.
Ilość palących się aut zaczyna mnie przerażac.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 901 Skąd: EL
Wysłany: 2019-06-09, 20:14
Ja także pomyślalem o czynniku yr1234 do klimy. Jeśli w badaniach okazałoby się że jego zastosowanie w autach miało znaczenie dla gwałtownych reakcji, to producenci i UE mają problem. Wpakowali kierowców w UE w niezły kanał
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1723 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2019-06-09, 20:50
Nowy czynnik jest tak samo palny jak stary. W dodatku nowy czynnik jest od 2017. Raczej mało prawdopodobne że do pożarów dochodzi tylko w nowych autach. Paradoksalnie zazwyczaj w jakiś starych sztruclach.
Wysłany: 2019-06-09, 22:10 Re: Karambol na A 6 - spalone samochody
Krystian67 napisał/a:
Od dawna obserwuję przypadki zapaleń / pożarów nawet przy małych stłuczkach . Co dnia na Ślaskiej drodze DTS pali się jakiś samochód .
Co stało się dziś . cyt.
Do tragicznego wypadku doszło po godz. 13.20 na autostradzie A6 w Szczecinie
Zderzyła się tam ciężarówka z sześcioma samochodami osobowymi. Następnie wybuchł potężny pożar, ponieważ niektóre auta się zapaliły. Nastąpił wybuch.
Rozumię że mogła być to butla z gazem samochodu , bądz przewożony jakiś ładunek o takim działaniu.
Hipotetycznie gdyby okazało się że , winne jest coś innego to
proszę o podpowiedzi o przyczyny takiego pożaru. Jestem ciekaw zwłaszcza kierowców doświadczonych takim żywiołem na drodze.
Ilość palących się aut zaczyna mnie przerażac.
Powoli na drogach zaczynają wyraźnie być zauważane auta z nowym czynnikiem,
Wybuch gazu jest wysoce NIEPRAWDOPODBNY. Natomiast nowy czynnik klimy ma temperaturę zapłonu 400 stopni. A taka temperatura gdzieś w silniku może być.
Somochody z gazem są od ponad 20 lat. A pożary - od kilku.
Niestety przy opisie wypadków nie ma podanego roku produkcji - zatem nie wiemy, czy te pożary, jak ktoś tu sugeruje, dotyczą tylko starych sztrucli. Brak zresztą jakiegogolwiek wytłumaczenia zwiększonej ostatnio ich łatwopalności.
A co do Szczecina - żona przeczytała, że ciężarówka już płonęła uderzając w auta.
Pytanie brzmi - jaki był rok produkcji ciężarówki, czy była z klimą , czy przewoziła coś łatwopalnego, czy kierowca palił papierosy i np. spadł mu papieros na jakąś nasyconą smarem szmatę, Krótko mówiąc - jeśli ta info jest prawdziwa, to ten wypadek w żaden sposób nie musi dotyczyć stanu technicznego osobowych - chyba, że klima w osobowych uległa uszkodzeniu i wobeg pożaru ciężarówki - od razu pochodnia.
Oficjalna wersja policji to powstanie pożaru po uderzeniu dopiero. Tak czy inaczej ja bym nie upatrywał przyczyn pożaru w klimatyzacji tylko w uszkodzonych bakach. Dużo nie trzeba, żeby chlapnęło na rozgrzany wydech.
Ze zdjęć widziałem, że to m.in. stary Nissan Note i stare Mondeo. Żadne nie ma tego nowego czynnika klimatyzacji. Więc - według mnie tak jak pisze arczi_88.
_________________ EDC - Ekonomiczny Duster Codziennie. Psycho the rapist
Ostatnio zmieniony przez Belphegor 2019-06-10, 11:34, w całości zmieniany 1 raz
Ok. Rozumię logiczne wytłumaczenia , takie też muszą być . Nie stawiam jako żródło pożarów /spalen / pojazdów czynnika klimatyzacji. Owszem spakowanie do kąta wielu pojazdów mogło zaowocowac pęknieciami zbiorników . Jednak całkowite spalenie daje do myślenia . Jestem ciekawy czy to wszystko się wyjaśni. Swoją dziś poruszaliśmy temat w pracy o sensie posiadania kamerek w aucie . Skoro tak się dzieje. No a marzeniem było by zobaczyć testy zderzeniowe z punktu wpływu uderzenia na samozapalanie się pojazdu. Moze kiedyś ktoś to zrobi. Ja mam wrażenie że producenci znależli fajny sposób na utylizację i zwiększanie produkcji i sprzedaz samochodów.. No i służby maja robote. Wszystko gra.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 901 Skąd: EL
Wysłany: 2019-06-10, 15:04
Panowie, po kolei.
1. @arczi_88, ten argument wcale nie podważa hipotezy o znaczeniu nowego czynnika dla pożaru auta i wybuchu (o którym wspominali świadkowie). Wystarczą 3 czynniki: (1) nowy czynnik R1234yf, (2) nieszczelna instalacja pod maską i (3) rozgrzany silnik.
Sytuacja hipotetyczna - w samo południe, upał, na A6 w korku stały auta. Klima chłodziła aż przyjemnie było w środku. W auta wjechała rozpędzona ciężarówka zgniatając po kolei stojące auta. Uderzenie było tak silne że doszło do popękania instalacji klimy i wycieku czynnika chłodzącego na rozgrzany silnik... Dalej nie będę w tym punkcie prowadził wywodów, by nie przedłużać.
2. Nie wiem @Belphegor, jak to zobaczyłeś. Dla mnie każdy spalony wrak, wygląda jak stare auto.
3. Żeby doszło do wybuchu i pożaru nie wszystkie 6 aut osobowych, które uczestniczyły w karambolu z ciężarówką, musiały być nowe. Wystarczyło 1 auto z nową klimą.
4. Będę polegał na ustaleniach policji, choć ta zapewne skupi się tylko na winie sprawcy karambolu. Nie będzie dochodziła czy nowy czynnik klimy miał znaczenie dla gwałtowności spalania i tragedii.
Czynnika jest w aucie +- 500 gramów nawet gdyby był łatwopalny ( a nie jest) to porównaj jego skalę rażenia z tym że pod kanapą masz kilkadziesiąt litrów benzyny albo co gorsza oparów benzyny.
Ja widzę, że eio wybrałeś sobie jeden argument i będziesz się go trzymał kurczowo niepotrzebnie się nakręcając. Patrz na to https://youtu.be/rYqoou3SIIU i to w czasach gdy nikt nie myślał o nowym czynniku klimy.
_________________
Ostatnio zmieniony przez arczi_88 2019-06-10, 15:10, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 901 Skąd: EL
Wysłany: 2019-06-10, 15:11
DrOzda napisał/a:
Czynnika jest w aucie +- 500 gramów nawet gdyby był łatwopalny ( a nie jest) to porównaj jego skalę rażenia z tym że pod kanapą masz kilkadziesiąt litrów benzyny albo co gorsza oparów benzyny.
Według inżynierów Mercedesa jest wręcz przeciwnie. Jest łatwopalny - było o tym m.in. TUTAJ - forum. A sam czynnik czy był, czy nie był źródłem pożaru w karambolu A6 - tego teraz nikt nie dojdzie. Wystarczyło że mógł zintensyfikować gwałtowność procesu spalania i wybuchu.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 901 Skąd: EL
Wysłany: 2019-06-10, 15:15
arczi_88 napisał/a:
Ja widzę, że eio wybrałeś sobie jeden argument i będziesz się go trzymał kurczowo niepotrzebnie się nakręcając. Patrz na to https://youtu.be/rYqoou3SIIU i to w czasach gdy nikt nie myślał o nowym czynniku klimy.
Ten film to zupełnie inny wątek. Przed R1234yf też były pożary. Zwyczajnie nie podoba mi się ten czynnik, z którym przeprowadzono już badania pożarowe.
A w Australii klimę nabijają izopropanem, ludzie zlitujcie się. W osobówkach jest 500-800g czynnika, to mniej więcej tyle ile paliwa w przewodach paliwowych.
Zwykle pożar jest związany ze zwarciem instalacji elektrycznej, a zgnieciona maska w okolicach akumulatora nie jest dobrym prorokiem.
W USA często strażacy widząc uszkodzoną wiązkę, chociażby w zderzaku, decydują się odcinać klemy od akumulatora.
W internecie jest zdjęcie z początkowej fazy pożaru. Ewidentnie zapaliło się JEDNO auto i pożar bardzo szybko się rozprzestrzenił na inne. BARDZO SZYBKO.
W Grenoble byłem kilka lat temu i nocowałem w budynku w dzielnicy, gdzie były zamieszki miejscowej ludności. Polegało to na tym, ze wieczorem grupki młodzieży skupiały auta jedno do drugiego, kładły pudełko oblane olejem pod pierwsze i podpalali. Zanim auto zapaliło się, zanim ogień doszedł do drugiego - mijały minuty. Od czasu do czasu było słychać BUM bo coś tam strzelało w aucie - ale w zadnym obserwowanym aucie ( a widziałem z 10 palących się aut) nie było typowej dla filmów akcji eksplozji - BUM było bez jakichkolwiek fajerwerków.
Zapewne były to auta benzynowe lub diesle - zatem nie można mówić, że benzyna i olekj napędowy powoduje bardzo gwałtowny pożar - przejście z jednego auta na drugie ognia trwało zdecydowanie ponad minutę, az byłem zdziwiony, że to trwa tak długo, bo na dobrą sprawę po podpaleniu młodzież sobie poszła i własciciele co najmniej ostatniego i przedostatniego auta spokojnie mogli by zdążyć przyjść, wsiąść i odjechać.
Jeśli zaś w Szczecinie spłonęło sześc osób - to pożar musiał się rozwiajć dużo szybciej niż przy podpaleniu aut w zwykły sposób (zwykły przynajmniej dla mieszkańców banliue Paryża i niektórych innych dzielnic w innych miastach Francji, bo patrząc na ilosc spalonych wraków to palenie aut to chyba sport narodowy ubogacający kulture europejską).
Albo jakiś bak pękł i wszystko się błyskawicznie pokryło paliwem albo inny czynnik spowodował tak szybki rozwój pożaru.
Ale podczas spalen w Grenoble ostatecznie paliły się przewody paliwowe i mogło paliwo wyciekać - a rozwój pożaru w żadnym etapie nie był gwałtowny - tempo pożaru było do znudzenia przewidywalne- a oteraz sei zajmie bagaznik - za chwilę będzie się zaczynał palić brzeg następnego.... ooo w końcu.. no to poczekamy aż wejdzie do kabiny.. etc... kilka minut zanim doszło do 5 auta.
Gdyby problemem był czynnik w klimatyzacji (którego jest tyle, co kot napłakał), to na oko 1/4 dzwonów kończyłaby się pożarem. Benzyna jest piekielnie łatwopalna, w aucie jest jej kilkadziesiąt litrów, a jednak nic się nie pali (z ropą, wiadomo, jest jeszcze inaczej).
Cała kampania przeciwko temu 1234 najprawdopodobniej była elementem rozgrywek między producentami z Niemiec, którzy stawiali na "stare, sprawdzone i bezpieczne" i z Francji, którzy chcieli "ryzykować życiem i zdrowiem podróżnych".
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 901 Skąd: EL
Wysłany: 2019-06-12, 20:16
No to strażacy się mylili... - https://strazacki.pl/szkolenia/nowa-klimatyzacja-zagrozeniem-dla-strazakow
To jednak nie daje mi spokoju.
Co do małej ilości czynnika vs. paliwo w baku. Przypomniał mi się przypadek sprzed lat. Na chemii koleżanka wzięła w palce odrobinę fosforu białego, może kilka gramów. Fosfor zapalił się jej w palach.
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017
Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1723 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2019-06-12, 22:03
Klima ma duże ciśnienie. Rozszczelnienia są zazwyczaj gwałtowne. Owszem podsycają ogień, ale raczej nie są powodem pożaru. Jeśli po wypadku klima szczelna to straż nie a się czego obawiać. Jeśli nieszczelna do ich przyjazdu czynnik będzie już w powietrzu.
koleżanka wzięła w palce odrobinę fosforu białego, może kilka gramów. Fosfor zapalił się jej w palach.
Ale żyje? czy się spaliła na kupkę popiołu?
To tak jak z maluśką kulą (np. kalibru .22), która też potrafi uśmiercić, ale już wielka kula do do zorbingu raczej nie zabije. Ergo jestem w stanie uwierzyć, że ta substancja potrafi się w pewnych warunkach zapalić, ale nie sądzę by do klimy lano napalm.
Hmmm. Wybuch przyczyną... Dotarł ktoś do w prasie umieszczonych wywiadów osób, które to widziały (i słyszały) by było słychać wybuch?
Zresztą bardziej istotne jest co innego - dlaczego Ukrainiec uratował kilka osób i NIKT więcej? Przecież gdy Ukrainiec wyciągał jedną osobę, to ktos mógł kolejną - tym bardziej, że Ukrainiec zdązył chyba 4 osoby wyciągnąć.
Przyczyna pożaru niby znana... ale dlaczego tak szybko się rozprzestrzenił, ze tyle osób spłonęło?
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2019-06-14, 05:59, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum