Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2020-01-27, 19:44
Przejeżdżając przez miasto (wyjeżdżając z niego lub powracając, bo generalnie unikam jazdy swoim autem po mieście) czasami trafiam na ciąg czerwonych świateł na krzyżówkach, rzadko - na falę zielonych. W sobotę miałem kilkanaście czerwonych, najczęściej w seriach po kilka, jedno po drugim na kilku km. Zastanawiam się, czy włodarze miast są świadomi tego, że każde czerwone światło, to dodatkowe ilości zanieczyszczeń powietrza dostarczanego miastu? Za każdym razem jest hamowanie (ścieranie klocków, z których cząstki PM trafiają na ulice) i ruszanie z miejsca (większa ilość NO2, VOC niż w trakcie jazdy). Jeśli dodać do tego zatrzymywanie się przed przejściami dla pieszych umożliwiając im bezpieczne przejście, to łącznie wychodzi dużo możliwości smrodzenia spalinami z wydechów i pyłami ze ścierania klocków. Można zaprogramować falę zielonych świateł na kolejnych krzyżówkach głównych ciągów komunikacyjnych dużych miast dla obowiązującej prędkości (50 kmh, czy 70, czy innej). Można próbować. Zdaję sobie sprawę, że nie na każdym ciągu komunikacyjnym i nie w każdym mieście jest to możliwe. A dodatkowo może pogorszyć to sytuację innych uczestników ruchu.
W Łodzi po generalnym remoncie kilku głównych ciągów komunikacyjnych zmieniono (wydłużono) cykle świetlne dla rozładowania korków w godzinach szczytu. W efekcie piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej przesiadający się na krzyżówkach na inne kierunki czekają znacznie dłużej na pasach na czerwonych światłach. W tym czasie "uciekają" im pojazdy komunikacji miejskiej, do których mieli się przesiąść. W zależności od docelowego kierunku miejsca podróży i pory dnia, na kolejne połączenie trzeba czekać do kilkudziesięciu minut. W smogu. Jeśli tych przesiadek jest więcej w ciągu dnia, to więcej smogu w płucach i większa strata czasu. W efekcie (w moim subiektywnym odczuciu) wzrosła liczba aut osobowych na ulicach Łodzi, bo nie opłaca się (w sensie spędzonego czasu) jeździć komunikacją miejską. W tym rachunku, po zmianach cykli świetlnych, na atrakcyjności zyskała jazda autem osobowym po mieście.
Stawiając na zieloną falę dla samochodów można zniechęcić część mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego komunikacji miejskiej. Stawiając na transport zbiorowy - większe korki w mieście. I tak źle i tak niedobrze. Co wtedy robią włodarze miast? (M.in.) ograniczają ruch drogowy. W skrajnych przypadkach są zakazy wjazdu autem do centrów miast (jak w Niemczech dla diesli, czy aut niespełniających norm spalinowych Euro6 w niedalekiej przyszłości). Do podobnego manewru zaczynają się przymierzać niektóre miasta w Polsce, np. opłata 30 zł za możliwość wjechania, więcej: http://moto.pl/MotoPL/7,8...-silnikami.html Czasami włodarze miast organizują 1 dzień w roku darmowego transportu zbiorowego dla właścicieli aut osobowych. Może skuteczniejsze byłoby wykorzystanie tego bonusu na 365 dni w walce ze smogiem pochodzącym z transportu drogowego? Do większości ludzi przemawia rachunek kosztowy w ich budżetach domowych. Darmowy transport drogowy dla wszystkich mieszkańców, szybkie bus-pasy, lepsza organizacja przesiadek, itd. Ale nie wiem czy to by się spinało dla budżetów miast. To powinno być rzetelnie wyliczone, by nie było później kosztownej wtopy zniechęcającej mieszkańców do pomysłu. Na razie pisałem tylko o wydatkach miasta (bezpłatna komunikacja miejska). Skąd zyski równoważące wydatki? Wyższe podatki miejscowe (ludzie zaoszczędzą na paliwie do swoich aut)? Albo dodatkowo dobowa opłata za jazdę po mieście (ten pomysł już lezy na stole). A może wystarczyłyby większe wpływy z podatków dochodowych zdrowszych pracujących mieszkańców, niekorzystających z L4, mniejsze obłożenie szpitali, mniej agresji i stłuczek na drogach, itp.
A ile procent z tych 12,5 tys zatrzymanych dowodów było za niespełnianie norm emisji spalin ? Niecałe 2% reszta to za ogólnie zły stan techniczny. Takie akcje to czysta pokazówka
Jakby Ci ludzie byli mądrzy to auta byłoby na pierwszym miejscu. Bo nie poto człowiek wynalazł auto a by teraz na nogach lub na rowerze popierdzielac
Jakby ludzie byli mądrzy to nie jeździliby po chleb i mleko 50 m autem
Jakby ludzie byli mądrzy, to jeździliby samochodem wszędzie, nawet z pokoju do kuchni (po herbatę przez okienko), cała powierzchnia kuli ziemskiej byłaby przeznaczona do jeżdżenia (najprościej wyasfaltować wszystko, wówczas nie trzeba budować skrzyżowań i sygnalizacji), zaś każda inna forma poruszania się (pieszo, rowerem, etc.) byłaby zakazana. Prawo jazdy powinno być obowiązkowe (najpóźniej na maturze), posiadanie samochodu warunkiem uzyskania pracy (zasiłku, emerytury). Każdy. kto się wyłamuje, powinien zostać przykładnie ukarany.
eio napisał/a:
Można zaprogramować falę zielonych świateł na kolejnych krzyżówkach głównych ciągów komunikacyjnych dużych miast dla obowiązującej prędkości (50 kmh, czy 70, czy innej). Można próbować.
Na jednej z dobrze znanych mi wjazdówek do Wrocławia światła są tak ustawione (na odcinku dobrych 3 km), że jadąc z prędkością 50 km/h lecisz "po zielonym". Niefart polega na tym, że jadący szybciej są na skrzyżowaniu wcześniej -- więc muszą zahamować, więc dojeżdżający z prawidłową prędkością siłą rzeczy też musi się zatrzymać i poczekać aż oni ruszą.
Nie ma możliwości, przy dzisiejszym nasyceniu miast ludnością (i pojazdami) zagwarantować w pełni płynnego ruchu. Jedyna sensowna opcja to bardzo ograniczyć lub nawet wyrzucić ruch z centrów dużych miast i postawić na transport zbiorowy. (We Wrocławiu już prawie 10 lat temu jeden maciołek obiecał "już za rok" sieć S-Bahn -- aż się prosi, bo Niemcy nabudowali tutaj mnóstwo linii kolejowych, które dziś są przekleństwem miasta, a mogłyby być jego zbawieniem.)
Ostatnio zmieniony przez defunk 2020-01-28, 10:34, w całości zmieniany 1 raz
Jak byłem mały to pamiętam, że na wlocie do Poznania od strony Warszawy (długa prosta z krzyżówkami co parę km) wisiały wyświetlacze sugerujące prędkość, jaką trzeba trzymać by na następnych światłach trafić na zielone. Dawno to zniknęło, a było ciekawe.
W Poznaniu z tego co widzę sukcesywnie poprawia się ustawienia sygnalizacji, z myślą o pieszych i komunikacji zbiorowej. Ta często dostaje priorytet gdy (może dotyczy tylko tramwajów) maszyna zbliża się do sygnalizacji. Trzeba uważać, bo czasem na zielonym zmieszczą się dwa samochody i czerwone, a to mało intuicyjne i trudne do przewidzenia. I tak nie wyobrażam sobie korzystać ze zbiorkomu, mimo że mieszkam w samym centrum. Już chyba na 20-to letnim passacie z 198tyś przebiegu bardziej bym mógł polegać. I nie chodzi o brak punktualności, bo rozkład jazdy w Poznaniu zawsze był tylko luźną sugestią, ale kursy wypadają tak często, że busem to można jechać gdzieś jak się nie ma planów w tym dniu... Żona (bez prawka) jak wchodzi do domu, to zamiast "pochwalony" przeważnie mówi "ty sobie wyobrażasz, że mi autobus nie przyjechał?" (i jakoś ją to dziwi niezmiennie od 15-tu lat)
Dwa, trzy przystanki podjechać - świetna sprawa, ale być skazanym na zbiorkom, gdy trzeba klika spraw ogarnąć w różnych punktach miasta to mordęga.
Przejechać duże miasto z jednego końca na drugi z kilkoma przesiadkami dramat. Na przykładzie Krakowa mogę powiedzieć jechałem ostatnio z Nowej Huty do Skawiny zajęło mi to ponad półtorej godziny i trzy bilety. Autem obwodnica Krakowa ok. 36 km., czasowo niecałe pół godziny a koszt też dużo niższy. Tak więc wybór jest prosty
Dokładnie tak, jak kolega wyżej napisał. Jazda na biletach MPK w Krakowie jest zupełnie nie opłacalna. Dłuższa trasa i powrót w dwie osoby to 18,40 zł... Przy cenie lpg +- 2,50....
_________________ miała być Sandero Laureate tce, jest Fiesta mk7, no i Duster
Ostatnio zmieniony przez wojtek013 2020-01-28, 21:21, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2020-01-28, 21:26
Inne miasta inwestują w bus-pasy, wydzielone torowiska z dróg, sygnalizacja świetlna kierująca ruchem ułatwiająca ruch transportu zbiorowego, zbiorcze przystanki autobusowo-tramwajowe... Ale przy bardzo dużym ruchu to i tak jest niewystarczające.
@wuju, gdzieś znalazłem dane wskazujące na trochę ponad 1% udział przyczyn "spalinowych" w ogółem zatrzymanych dow. rej. Policja nie łapie wszystkich, u których normy zostały przekroczone, bo gdyby wszystkim zabierała, to społeczeństwo pokazałoby władzy… Nawet projekt kar w sejmie upadł. Policja wyłapuje tych bardziej dymiących i zdezelowanych.
@defunk, nie ma teraz innego niskobudżetowego dla miast sposobu.
Oglladnij program chyba Motodoradcy ale niie jestem na 100% pewien na temat ostatniej akcji smog. Są podane konkretne dane z poszczególnych wojewódzkich komend policji ile zostało zatrzymanych dowodów rejestracyjnych za przekroczenie norm emisji spalin są to jednostkowe przypadki a cała reszta za zły stan techniczny
Przejechać duże miasto z jednego końca na drugi z kilkoma przesiadkami dramat. Na przykładzie Krakowa mogę powiedzieć jechałem ostatnio z Nowej Huty do Skawiny zajęło mi to ponad półtorej godziny i trzy bilety. Autem obwodnica Krakowa ok. 36 km., czasowo niecałe pół godziny a koszt też dużo niższy. Tak więc wybór jest prosty
Oczywiście, nikt przy zdrowych zmysłach nie powie, że w polskich miastach zbiorkom jest generalnie lepszy (może w Warszawie, jeśli korzystanie ogranicza się do metra lub w centach dużych miast).
Natomiast problem polega właśnie na zapuszczeniu tej infrastruktury: dziurawe rozkłady, autobusy stojące w korkach, etc. To trzeba załatwić systemowo, jak w jakiejś Japonii czy innym Manhattanie.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2020-01-31, 16:35
Udało się znaleźć programik z wykresami geograficznymi. Proste. Kolejna umiejętność nabyta
Poniżej stężenie PM2.5 w krajach UE (dla których były dostępne dane w EEA) w latach 2014-2017 (bo te lata miałem już na swoim komputerze). Mój komentarz zbędny.
Wcześniej dla 2017 roku dane o stężeniu przedstawiłem tutaj.
Edit: uwaga techniczna - nie miałem możliwości normalizacji proporcji kolorów na wykresach (np. minima w kolejnych latach różnią się, ale posiadają ten sam odcień koloru). Dlatego proporcje kolorystyczne odpowiadają tylko danemu rokowi - wykresowi.
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-01-31, 16:42, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2020-01-31, 17:38
A gdyby ktoś zapytał - jak to wygląda na świecie? Tak:
A dodatkowo - populacja narażona na poziomy przekraczające wytyczne WHO (% całości). Wytyczne WHO (krotności ich przekroczenia) przedstawiałem tutaj.
Dla porównania: w Szwecji 3,6% ludności jest narażonych na poziomy przekraczające wytyczne WHO,
- w USA 3,3% (??)
- w Niemczech - 89%
- w Rosji - 92
- w Polsce - 99,97%
- Ukraina - 100%
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-01-31, 18:12, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2020-01-31, 20:38
Australijczyk, który ma teraz lato, mógłby powiedzieć - nie wierzę, jakie w tej Afryce, Arabii i Indiach muszą mieć upalne lato że do kimatyzatorów zużywają tak dużo energii z paliw kopalnych
A ja wolę zapytać - dlaczego wykres to pokazuje?
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-01-31, 20:39, w całości zmieniany 1 raz
Bardzo dobry kierunek.
Drąż, drąż temat, może dojdziesz kiedyś do prawdziwych przyczyn. Szkoda tylko będzie jak nie będą się zgadzać z teoriami snutymi przez towarzystwa wzajemnej adoracji czyli różnej maści "naukowców" wraz z ich mocodawcami(sponsorami) bo wtedy będziesz w niebezpieczeństwie gdy ich kanty i machloje dla własnych interesów wyjdą na jaw.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2020-02-01, 16:58
ESA (The European Space Agency, link1) wypuścił satelitę monitorującego jakość powietrza (link do video1). Dzięki temu można zobaczyć wyniki jego pracy (np. tutaj: link do video2). Obrazek można zobaczyć tutaj (link2). Wyniki są dla NO2, który nie jest tak bardzo szkodliwy jak PM2.5 (według moich szacunków w 2016 r. PM2.5 był 150-krotnie bardziej zabójczy od NO2 - więcej tutaj: link3). Według Komisji Europejskiej największym źródłem NO2 jest transport drogowy (39%) link4, głównie za sprawą silników diesla.
No to warto sprawdzić ile diesli jest w krajach UE.
Brakuje ciężarowych i innych diesli, bo nie chciało mi się tego ściągać i sumować.
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-02-01, 17:05, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2020-02-04, 17:05
Black Dusty napisał/a:
eio napisał/a:
Brakuje ciężarowych i innych diesli, bo nie chciało mi się tego ściągać i sumować.
Tu masz najlepszy dowód na to że wszelkie statystyki są do niczego, bo tak jak Ty działa to na całym świecie.
A po co dodawać ciężarowe? By kolory na mapce odrobinę się zmieniły? Wierzysz że byłbyś w stanie to uchwycić? Co z tą wiedzą byś zrobił? Mapka jest poglądowa. Taki jest jej sens. Nie chce mi sie poświęcać 15 minut czasu na zbieranie i łączenie danych, które skomplikowałyby obraz sytuacji - w sensie interpretacyjnym. Bo "zarejestrowane w danym kraju" nie oznacza automatycznie że w tym kraju tylko smrodzą spalinami. Stawiam tezę, że tiry są bardziej mobilne międzynarodowo od aut osobowych. Jak prześledzisz gdzie bardziej smrodzą tiry polskie? Za dużo kosztów na takie analizy, nie dla mnie. Dla mnie wystarczy informacja z pierwszej mapy powyżej, że mieszkańcy zachodnich krajów chętniej rejestrowali (kupowali) auta osobowe diesle niż mieszkańcy ze wschodnich. Co zresztą jest spójne z wnioskiem jednego z userów, który o tym wcześniej wspomniał.
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-02-04, 17:09, w całości zmieniany 1 raz
Nie chodzi mi o jakieś konkretne dane które pominąłeś ale chodzi o zasadę jaka stosowana jest na całym świecie, wcześniej czy później wchodzi ona w użycie i cała statystyka mniej czy bardziej na niej jest oparta.
Wysłany: 2020-04-29, 09:02 ten diesel nie jest odpowiedzialny za smog
Od dawna istnieje podejrzenie że dieslem nie są odpowiedzialne za smog. Obecna sytuacja związana z COVID19 pokazała że to nie dieslem są winne i wprowadzanie jakichkolwiek ograniczeń na samochody z tym silnikiem to ekkoterroryzm. Pomimo tego że w powodu pandemii większość samochodów znikła z ulic to nadal utrzymywał się smog który według ekologów miał zniknąć cudownie. Kraków w szczycie ograniczeń nadal był w czołówce miast ze smogiem choć samochody z dieslem przeważnie nie jeździły. Został wycięty prawie całkowicie ruch prywatny.
https://wrc.net.pl/trujacy-diesel-zostal-w-garazu-smog-jeszcze-wiekszy-koronawirus-obnaza-eko-scieme-stulecia
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2020-04-30, 19:57 Re: ten diesel nie jest odpowiedzialny za smog
Łukasz_M napisał/a:
Od dawna ...
Widzę że nie czytałeś tematu. Tylko cytowane źródło. W Wuhan NO2 spadło. Źródło do tej informacji łatwo znaleźć samemu. A co do Polski - może trochę tych informacji: https://www.teraz-srodowi...-smog-8474.html Polecam przeczytać cały temat w którym piszesz post z własną opinią. Jest tutaj więcej informacji, więcej wyników analiz i więcej źródeł naukowych.
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-04-30, 19:58, w całości zmieniany 1 raz
Łukasz_M
Kraków w szczycie ograniczeń nadal był w czołówce miast ze smogiem choć samochody z dieslem przeważnie nie jeździły.
przecież w innych miastach też ograniczono ruch samochodowy , więc i tam także spadła emisja spalin ( nie tylko z klekotów ) .
Po drugie , jak ktoś używa określenia "ekoterrorysta" , to dla mnie jest nie do końca wiarygodny - prawdopodobnie będzie pomijał niewygodne fakty / dane , a wyolbrzymiał pasujące do założonej tezy .
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum