Jeździłem i jeżdżę Octaviami - tam musiałem wyłączać ASR, gdy trzeba było wyjechać z lodowego dołka, lub w podobnie trudnych sytuacjach - np. krótki oblodzony podjazd.
Podobnie w Dusterze 2: napęd 4x4 na stałe (to niby automatyczne dołączanie o d... potłuc; a może w moim aucie nie działa - zgłoszę do sprawdzenia przy przeglądzie), albo wyłączyć ASR (jest guzik).
piku, trchę nie w temacie, ale muszę zanegować twoje stwierdzenie:
Cytat:
to niby automatyczne dołączanie o d... potłuc
Raczej nie jeżdżę po mieście. Wioskowe drogi, górki (Pogórze Ciężkowickie), i zakaz sypania solą (Obszar Natura 2000) i jeśli tylko pod kołami było coś więcej niż łąka (jakakolwiek droga) to nigdy nie musiałem załączać blokady 4x4. Automat zawsze ogarniał sytuacje. Natomiast wyłącznik ASR jest często w użyciu .
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Raczej nie jeżdżę po mieście. Wioskowe drogi, górki (Pogórze Ciężkowickie), i zakaz sypania solą (Obszar Natura 2000) i jeśli tylko pod kołami było coś więcej niż łąka (jakakolwiek droga) to nigdy nie musiałem załączać blokady 4x4. Automat zawsze ogarniał sytuacje. Natomiast wyłącznik ASR jest często w użyciu .
Ja też generalnie nie załączam; cały czas jeżdżę na "automacie" i auto zwykle sobie radzi. Ale w trudnych sytuacjach muszę włączyć 4x4. a w krytycznych - wyłączyć ASR. Inaczej: auto lepiej radzi sobie z włączonym celowo napędem 4x4. Sprawdzałem to w bardzo trudnych warunkach w górach (polskich, rumuńskich...).
Wg instrukcji, włączenie się napędu 4x4, gdy jeżdżę na "automacie", powinno być sygnalizowane na tablicy/wyświetlaczu. W DD1 - widywałem odpowiednie oznaczenie, a w DD2 (obecnym) - nie widuję. Stąd moje podejrzenie, że albo coś - tzw. funkcja automatycznego dołączania 4x4 - nie działa, albo to działanie nie jest sygnalizowane zgodnie z instrukcją, co też wymaga sprawdzenia i ew. naprawy (najlepiej w okresie gwarancji).
Ostatnio zmieniony przez piku 2021-02-12, 21:33, w całości zmieniany 1 raz
Ponieważ np. taka Lodgy posiada fabryczny wyłącznik ESP, więc mniemam, że po jego użyciu mamy jedynie wyłączone ESP/ASR bez jednocześnie alarmującej kontrolki ABS a samochód daje się odpalić. Rozumiem, że przycisk jest chwilowy a ESP domyślnie po włączeniu stacyjki jest zawsze włączone?
W związku z powyższym- wiadomo że się da zrobić to bez odcinania zasilania i należałoby 1:1 skopiować rozwiązanie fabryczne, sprawdzając jak to jest tam podłączone. Ale do tego potrzeba Lodgy lub schematów.
_________________ Żeby nie otrzymywać głupich odpowiedzi nie należy zadawać głupich pytań
Wg instrukcji, włączenie się napędu 4x4, gdy jeżdżę na "automacie", powinno być sygnalizowane na tablicy/wyświetlaczu.
Na automacie nigdy nie jest sygnalizowane załączenie tylnej osi. Przynajmniej w DD2.
Rzeczywiście, w DD2 nie ma ten temat wzmianki w instrukcji; w DD1 była i w przypadku dołączenia 4x4 podczas jazdy w wersji Auto było to sygnalizowane (na tablicy wskaźników zapalała się zielona lampka 4x4).
A teraz o ESC i 4x4 na podstawie wczorajszego (ale i wcześniejszych też) doświadczenia: Wjeżdżam na nieużywany parking zasypany głębokim śniegiem; samochód szybciutko zatrzymuje się, koła buksuja w miejscu - ani do przodu ani do tyłu. Wyłączam ESC (znaczek na tablicy: autko z krętą drogą) - samochód rusza jak należy. Nie mam problemu z jazdą w śniegu, ani z wyjazdem z parkingu, choć przecież koła już sobie wyślizgały podłoże. Kolega, który obserwował to z boku, wypytuje mnie czy mam blokadę 4x4, bo koła nie kręciły się równo. Otóż wygląda na to, że aby mieć skuteczne 4x4, należy wyłączyć ESC (ASR). Moja pierwsza Rumunka - DD1 - nie miała systemu kontroli trakcji. Stąd pewnie wrażenie większej skuteczności napędu 4x4 w pierwszej wersji Dustera (co powyżej przypisywałem m.in. silnikowi Diesla). Oczywiście biorę też pod uwagę informację Hiszpana na temat opon kategorii"suv", choć chyba ma to mniejsze znaczenie.
I jeszcze drobna uwaga: mamy wątek o ASR, tymczasem np. w Dusterze taki system nie występuje. Coś podobnego - system kontroli toru jazdy - w instrukcji obsługi DD2 nazywa się ESC, stąd używam tego określenia. I jeszcze jedno, wyczytane we wspomnianej instrukcji: ESC może zmniejszyć moc silnika, aby zapobiec poślizgowi. To ciekawe. Sądzę, ze systemy 4x4 i ESC powinny być lepiej zsynchronizowane, tak, aby działanie 4x4 nie było osłabiane przez ESC (mam wrażenie, że tak właśnie jest obecnie w aucie, którym jeżdżę).
Ostatnio zmieniony przez piku 2021-02-14, 18:31, w całości zmieniany 1 raz
Szkoda, że w trybie AUTO nie jest sygnalizowe włączenie tyłu, a jeszcze większa szkoda, że nie ma, tak jak w Renault Kadjar, prezentacji procentowego rozdziału momentu między osiami...
Ale ja nie chcę tego sprawdzać, bo co do prądu to znam tylko podstawy. Tę pomoc to chciałbym dla Dymka a DrOzda posiada egzemplarz Lodgy. Temat wałkowany już od dawna, wznawiany i mimo, że niby wszystko jasne, jakoś nic z tego nie wynikło.
laisar napisał/a:
zwarcie do masy na pin nr 15 [w dusterze] (lub 16 w lodgy/dokkerze) w bloku ABS/ESP
Gdzie są te piny i gdzie jest ten blok ABS/ESP? i co multimetr ma z tym wspólnego?
_________________ Żeby nie otrzymywać głupich odpowiedzi nie należy zadawać głupich pytań
Ostatnio zmieniony przez laisar 2021-02-15, 11:11, w całości zmieniany 3 razy
Kol. Dymek nie zgłaszał potrzeby wyłączania ASR - to była jego propozycja dla osób poszukujących takiego rozwiązania.
yurec1st napisał/a:
jakoś nic z tego nie wynikło
Co dowodzi, że narzekaczom nie przeszkadza to aż tak bardzo, by cokolwiek z tym zrobić.
Ty laisar zdaje się jesteś zadowolony z tego stanu rzeczy i cieszysz się z naszego nieszczęścia (braku przycisku wyłącznika ASR).
Moje:
Jak ktoś lubi jeździć dynamicznie
skomentowałeś w ten sposób:
...to czyni zło, jeśli próbuje to uskuteczniać na drogach publicznych do tego stopnia, że zmusza do reakcji kontrolę trakcji - zatem to bardzo dobrze, że likwiduje się jej wyłącznik, a kierowca zapłaci dodatkowo ponadstandardowym zużyciem klocków.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2021-02-14, 19:31, w całości zmieniany 1 raz
- tak że musi ruszać z piskiem opon i zmusza do zadziałania ASR kilkukrotnie w ciągu dnia na drogach publicznych
- tak że musi kilkukrotnie w ciągu dnia w czasie hamowania ingerować układ ABS na drogach publicznych
i do tego twierdzi że systemy te mu przeszkadzają to znaczy że nie potrafi jeździć samochodem na drogach publicznych i jest IDIOTĄ oraz powinien zostać zweryfikowany co do uprawnień poruszania się po drogach publicznych jakimkolwiek pojazdem
Jeżeli ktoś poza drogami publicznymi chce się pobawić samochodem w czasie dynamicznej jazdy to powinien kupić właściwy do takiego użytkowania samochód w którym jest możliwość wyłączania wszelkich systemów lub jest ich pozbawiony gdyż w innym przypadku
laisar napisał/a:
...to czyni zło, jeśli próbuje to uskuteczniać na drogach publicznych do tego stopnia, że zmusza do reakcji kontrolę trakcji - zatem to bardzo dobrze, że likwiduje się jej wyłącznik, a kierowca zapłaci dodatkowo ponadstandardowym zużyciem klocków.
Ostatnio zmieniony przez Black Dusty 2021-02-14, 20:18, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 111 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3736 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-15, 08:58
yurec1st napisał/a:
No mnie zależy i próbuję zmobilizować tych co mają wiedzę i zaplecze bo ja pod chmurką
Na razie chciałbym tylko zobaczyć analogiczny schemat tegoż modułu ABS, ale pochodzący z Lodgy, gdzie byłby widoczny i podłączony ten mityczny PIN15. Tak jak piszesz- całe nasze "archiwum" wpisów na ten temat zawiera tylko domysły i schematy od innych modeli. Natomiast "lub PIN16" można wykluczyć, bo pod ten pin podłączony jest czujnik ABS lewego przedniego koła. Natomiast PIN 15 w przypadku schematu od Sandero jest rzeczywiście niewykorzystany (nie występuje na schemacie). Kolejna sprawa- przejrzałem trochę stron rosyjskich i faktycznie są opisy montażu wyłącznika ESP np. w Ladzie X-Ray , gdzie używa się PINu 15, ale nie poprzez podanie napięcia a zwieranie tegoż pinu do masy. Impulsowe podawanie masy na PIN 15 wyłącza i włącza system (zapala i gasi kontrolkę ESP).
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-02-15, 09:43, w całości zmieniany 3 razy
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 111 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3736 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-15, 10:30
I analogicznie było to w poliftowym Dusterze- PIN15 bezpośrednio zwierany do masy wyłącznikiem chwilowym. Żeby zakończyć problem niekończących się "linków do linków", który tak irytuje niektórych forumowiczów- poniżej daję schemat z Dustera: blok 1094 to moduł ABS znajdujący się w komorze silnika bezpośrednio na "pompie" ABS a blok 1106 to wyłącznik ASR, oczywiście dodatkowo podświetlany. I teraz Panie kolego yurec1st- sami sprawdzamy, czy zadziała to w naszych Sandero... Jeśli zadziała, to kupujesz fabryczny wyłącznik, podłączasz te 3 przewody i hula. U mnie co prawda nie mam już żadnej wolnej zaślepki na klawisz, ale chętnie bym sobie takowy zamontował w miejscu klawisza ECO... a ten niech sobie dynda pod deską.
P.S.
laisar - nie irytuj się, wiem że wszystko już było, ale skoro mamy ten wydzielony wątek...
Duster_Ph2_ABS_system.jpg
Plik ściągnięto 107 raz(y) 112,57 KB
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-02-15, 10:52, w całości zmieniany 6 razy
Rzadko bywam zirytowany, częściej raczej rozczarowany, ale i tak zwykle czekam, aż mi przejdzie, zanim odpisuję...
Natomiast w tym przypadku szczerze się cieszę z każdej merytorycznej wypowiedzi - i akurat na Ciebie zawsze można w tej kwestii liczyć (:
Ad rem:
Nie mam schematów z lodgy/dokkera, ale dostałem kiedyś od jakiegoś tajemniczego darczyńcy dosłownie kilka PDF-ów z nimi - i występuje wśród nich ABS/ESP, chociaż jestem przekonany, że tak jak w pozostałych modelach, jest to tylko jeden z wariantów pojawiający się w tych modelach.
Wyłącznik jest na pinie nr 16, ale faktycznie - zwierany do masy (dzięki, poprawię wcześniejsze wystąpienia):
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 111 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3736 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-15, 11:20
laisar napisał/a:
Wyłącznik jest na pinie nr 16, ale faktycznie - zwierany do masy
Czyli rzeczywiście mamy już dwa różne moduły 1094 o zupełnie innej "pinologii" podłączeń. I o ile ten z Dustera pokrywa się z podłączeniami Sandero/Logana, to ten z Lodgy/Dokkera zupełnie nie.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-02-15, 11:21, w całości zmieniany 1 raz
Tak, ale dość łatwo je zidentyfikować - zasilanie (czerwone przewody) w wersji lodgy/dokker dochodzą do pinów 1, 6 i 25, w pozostałych (?) modelach podłączone są do pinów nr 1, 25 i 28. Dodatkowo, różniące się piny są obu wersjach naprzemiennie w ogóle nie połączone - w lodgy/dokker 28 jest pusty, w innych pusty jest 6.
W sandero/logan II (i może dusterze II? do sprawdzenia) wyłącznik też jest na pinie nr 15, tak jak w dusterze Iph2:
Żeby nie było, że tylko nudzę to powiem iż mam kolegę, który prowadzi elektromechanikę i już dwa razy usiłowałem nakłonić go aby pochylił się nad tym tematem. Powiedział, że na pewno da się to zrobić, ale żeby wiedział jak, musiałby to "rozkminić" jak to ujął. Niestety czas z którym u niego krucho, woli wykorzystać na naprawę kilku innych aut bo to dla niego bardziej opłacalne.
Wydrukowałem sobie te dwa schematy z opisami i znowu go najechałem. Właśnie wróciłem ale i tym razem nasza znajomość na niewiele się zdała, schematy oglądał ale nie miał czasu zaglądnąć do mojego auta. Kartki mu zostawiłem, chociaż niczego mi nie obiecał ech.
Dymek napisał/a:
I teraz Panie kolego yurec1st- sami sprawdzamy, czy zadziała to w naszych Sandero
Niestety schematy elektryczne to nie dla mnie, dlatego siedzę po cichu.
Jakby ktoś potrzebował porady z zakresu chandlu zagranicznego czy gospodarki magazynowej...
_________________ Żeby nie otrzymywać głupich odpowiedzi nie należy zadawać głupich pytań
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 111 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3736 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-16, 09:08
Ale ja to sam sprawdzę, prędzej czy później na moim Sandero. Na razie pierwszy problem jest taki, że cały ten moduł pompy ABS znajduje się za matą wyciszającą tylną ścianę komory silnika a pierwsza próba dostania się tam przy niskich temperaturach zagroziła mi połamaniem maty a tego chciałbym uniknąć.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-02-16, 09:14, w całości zmieniany 1 raz
Wg instrukcji, włączenie się napędu 4x4, gdy jeżdżę na "automacie", powinno być sygnalizowane na tablicy/wyświetlaczu.
Na automacie nigdy nie jest sygnalizowane załączenie tylnej osi. Przynajmniej w DD2.
Rzeczywiście, w DD2 nie ma ten temat wzmianki w instrukcji; w DD1 była i w przypadku dołączenia 4x4 podczas jazdy w wersji Auto było to sygnalizowane (na tablicy wskaźników zapalała się zielona lampka 4x4).
No nie wiem, mam 4x4 DD1, sprawdziłem na ośnieżonej drodze, i pełne zerwanie przyczepności z 4 kół z ewidentnym napędem na owe 4 koła w trybie auto i nic się nie zapaliło na desce, ani zielone, ani pomarańczowe, ani czerwone.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 111 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3736 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-16, 11:09
laisar napisał/a:
W sandero/logan II (i może dusterze II? do sprawdzenia) wyłącznik też jest na pinie nr 15, tak jak w dusterze Iph2:
Okazuje się, że teoretycznie istnieje jeszcze Opcja Nr 2...
Na jednym ze schematów Sandero (chyba to wersja RS z silnikiem 2,0 ), jest wyłącznik ESP, ale podłączony nie pod moduł ABS a pod główny komputer silnika: analogiczny wyłącznik "1106" jest podłączony do pinu D4 komputera "120" i również zwiera do masy. Niestety- wersji komputera "120" i jego okablowania jest od groma a w każdej z nich PIN D4 odpowiada zupełnie za co innego. Ciekawy wątek...
SANDERO_injection_computer.jpg
Plik ściągnięto 34 raz(y) 140,39 KB
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-02-16, 11:48, w całości zmieniany 3 razy
wyłącznik "1106" jest podłączony do pinu D4 komputera "120"
Dotyczy to wyłącznie 2-litrowego silnika F4R, którego komputer ma zupełnie inne złącza od daćkowych - nie ma więc tego jak sprawdzić, bo należałoby najpierw odkryć czy w ogóle jakiś i ewentualnie który pin odpowiada za to w naszej marce.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum