Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1700 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-06, 18:32
Tak, z zacinającą się wycieraczką miałem nie tak dawno i tylko raz.
Powitalna wycieraczka kilka razy się mi powtórzyła i też pierwszy raz ze 2-3 miesiące temu.
Pewnie coś z komputerem.. Mam tez fabryczny alarm, u Ciebie tez montowano?
Mam też inny programistyczny zdaje się feler, żona zauważyła, jak włączam kierunkowskazy i mam którąś stację radiową wybraną, to co cyknięcie kierunku a to znika a to pojawia się zaznaczenie stacji
Zaznaczenie stacji nie ma dla mnie znaczenia, a wycieraczki zacięły się raz, więc się nie przejmuję póki co.. gorzej jak mi zamarźnięte przy otwieraniu auta będą chciały śmigać po szybie
Zastanawiałem się nad nim na początku, ale nie, w końcu go nie zamontowałem.
Kurcze żeby chociaż się "zecydowało" na coś - działa albo nie, to by się przynajmniej wyklarowało. Nie chcę zostawiać auta w warsztacie w takim stanie, bo będą grzebać i grzebać i albo nie znajdą albo zrobia coś innego albo powiedzą że zrobią, a za chwilę znowu się powtórzy...
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1700 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-08, 17:24
galuszkiewicz napisał/a:
Nie chcę zostawiać auta w warsztacie
Nie po to się kupowało nowe auto, żeby po warsztatach stało
Reasumując, ja przyjąłem doktrynę "jeździć i obserwować" W końcu nie są to hamulce, czy coś w tym stylu..
Byłem pogadać w warsztacie i gościu miał pomysł że to może byc manetka która się poluzowała albo coś.
A ja mam jeszcze takie pytanie - gdzie jest przekaźnik sterujący "powrotem"? przy silniczku czy przy manetce?
Tzn. chodzi mi o to czy kabelki z czujnika powrotu "wracją" w okolice manetki i tam de facto odbywa się sterowanie? (bo ja cały czas myślałem że przekaźnik jest przy silniku, ale nie wiem - może się właśnie mylę)
Ostatnio zmieniony przez galuszkiewicz 2021-11-17, 15:08, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 115 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3853 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-17, 15:21
Za powrót wycieraczek do położenia spoczynkowego, niezależnie od rodzaju ich sterowania, odpowiedzialny jest sam silnik wycieraczek a tak naprawdę mechanizm z układem styków zintegrowany w całość z silnikiem. Dla nas jest to jedna całość, więc nazwijmy ją "silnikiem". Tak jest od lat i raczej Renault też nic nowego pod tym względem nie wymyśliło.
Wycieraczki zatrzymują się "w połowie" gdy szwankuje silnik, mechanizm zewnętrzny przekładni, lub po prostu gdy zanika zasilanie silnika.
Inaczej mówiąc- sterowanie wycieraczkami to tylko impuls pobudzający "silnik". Pobudzony "silnik" sam jest odpowiedzialny za pełny ruch wycieraczek do końca i z powrotem.
Za podtrzymanie pełnego ruchu od startu do powrotu odpowiada odpowiedni układ styków ślizgowych- zwykle wygląda to tak, jak na tym przykładowym zdjęciu z sieci:
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-11-17, 15:45, w całości zmieniany 4 razy
No ok, ale jak w takim razie wyjasnić ten mój drugi przypadek, czyli że wycieraczki chodziły tylko jak trzymałem manetkę - czyli tak jakby ten czujnik powrotu nie istniał?
Stąd mi przyszło do głowy, że jeśli wszystkim "zarządza" manetka, no to teoretycznie oba przypadki mogłyby sie wydarzyć w przypadku jakiegoś jej problemu.
No ok, ale jak w takim razie wyjasnić ten mój drugi przypadek, czyli że wycieraczki chodziły tylko jak trzymałem manetkę - czyli tak jakby ten czujnik powrotu nie istniał?
To normalne - manetka zasila silnik przez przekaźnik. Jak się silnik włączy to powinien się włączyć kontaktron i przełączyć przekaźnik na bezpośrednie zasilanie - wtedy manetka już nic nie robi. Jak silnik wróci do pozycji park to kontaktron w silniku się rozwiera i odcina przekaźnik - jeśli manetka jest puszczona to się wyłączy, jak trzymasz to znowu bierze prąd z manetki. Jak przekaźnik nie łapie to działa tylko przez obwód manetki.
Pewnie to samo jest w starych konstrukcjach ze ślizgami - jak nie łapie albo jest zużyty to ciągnie prąd przez manetkę póki ją trzymasz. Gdyby manetka działała tylko w pozycji park to miałbyś problemy właśnie w takim przypadku bo nigdy byś nie ściągnął wycieraczki z szyby, więc to rozwiązanie jest "bezpieczniejsze".
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 115 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3853 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-18, 15:03
Sterowanie impulsowe/czasowe odbywa się za pośrednictwem modułu "komputera" BCM- tam są różne przekaźniki, nie tylko wycieraczek. Manetka zestawia tylko wszystkie połączenia.
Sygnał "powrotu" z silnika trafia na BCM bezpośrednio a nie przez manetkę.
Schemat poniżej, co prawda z drugiej generacji Sandero (taki sam jest dla Dustera), ale raczej w Dusterze2 będzie analogicznie.
212 - silnik wycieraczek
145 - manetka
645 - komputer BCM
Na pewno manetka to element, który najłatwiej wymienić szukając przyczyny.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum