Dziś kolega jeżdżący DD 1.6 LPG zaintrygował mnie mówiąc że ma różnicę w spalaniu LPG lato - zima na poziomie 1-1.5L/100. Jako że nigdy do tej pory nie jeździłem zagazowanym samochodem, zapytam was - czy to normalne ? Czy tego typu różnice mogą występować w związku z różną mieszanką LPG albo zimniejszą aurą ?
Na gazie nie mam pojęcia, ale nie wydaje mi się, by była aż taka różnica.
No chyba, że kolega jeździ tylko krótkie odcinki, to wtedy jest to możliwe.
Proporcje propan-butan są zmienne w zależności od pory roku (w zimę mniej MJ/l) + im zimniej tym dłużej rozgrzewa się silnik/skrzynia/łożyska wszelakie
To typowe zjawisko w zimie, właśnie przy krótkich dystansach: LPG załącza się kilka km później, zatem spada spalanie gazu, a wzrasta zużycie Pb. Przy okazjonalnych lub miesięcznych rozliczeniach spalania może być to mylące.
Ja rozliczam i LPG, i Pb w skali roku i wtedy te średnie mają sens, ale też tylko wtedy, gdy mamy świadomość, na jakich trasach użytkowaliśmy auto, tzn. jeśli przejeździłem zimę na długich trasach, to spalanie LPG będzie raczej blisko normy letniej, czyli np. około 9l/100 km, a jeśli bujamy się wkoło komina, to wtedy będzie powyżej 7l/100, ale znacznie poniżej 8l.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1392 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-02-08, 18:44
Wg mnie to co potrafi w zakresie "taniej jazdy" DD 1.0TCE to mistrzostwo świata - to samochód kompaktowej wielkości, z wielkim prześwitem, dość kiepskim CX, do tego nie znacznie cięższy niż DD w pierwszej odsłonie, a potrafi spalać naprawdę symboliczne ilości paliwa.
JA jedno tankowanie miałem też takie gdzie większość tras robiłem na trasie od długości 80km (3 wyjazdy w 2 strony) i wtedy też miałem 6.88L/100 LPG
@yeti65; z ciekawości sprawdziłem w jakiej cenie tankujesz LPG - widzę że taniej niż u mnie ;)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-02-08, 18:47, w całości zmieniany 1 raz
Marka: dacia
Model: dacia
Silnik: 1,5 Pomógł: 3 razy Dołączył: 08 Lut 2015 Posty: 386 Skąd: Polska
Wysłany: 2022-02-08, 22:30
r70 napisał/a:
Dziś kolega jeżdżący DD 1.6 LPG zaintrygował mnie mówiąc że ma różnicę w spalaniu LPG lato - zima na poziomie 1-1.5L/100. Jako że nigdy do tej pory nie jeździłem zagazowanym samochodem, zapytam was - czy to normalne ? Czy tego typu różnice mogą występować w związku z różną mieszanką LPG albo zimniejszą aurą ?
Zimą lpg paliło mniej bo dłużej jechało się na bp to po raz; po dwa prędkość zimą jest mniejsza niż latem stąd różnica na dystrybutorze lpg była u mnie
Kombinujecie z tym spalaniem w zimę jak konie pod górę.
A rozwiązanie jest jedno - w zimie nie chodzi klimatyzacja. U mnie w starym aucie pomimo braku gazu, w zimie samochód też palił porównywalnie do lata (a powinien więcej). Samochody paliły więcej w zimie gdy nie było w nich klimatyzacji. Rekord minimalnego spalania w starym aucie bez gazu tez miałem na trasie w zimie.
Chodząca klimatyzacja zjada od 0,5 - 0,7l /100km.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1392 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-02-09, 10:00
czyli muszę przejeździć swój cykl roczny żeby się dowiedzieć jak będzie ;)
U mnie prędkości w zimie takie same jak w lecie, Klima auto - pewnie częściej będzie się włączała w lecie - ale samochód biały więc nagrzewać się będzie słabiej niż inne, opony letnie indeks oporów A, zimowe Indeks D(E), do tego w lecie zapewne mniej będzie jazdy po mokrym; śniegu. Czas pracy na LPG względem PB beż się pewnie zmieni, ale nieznacznie - bo LPG nawet w zimie włącza mi się po 500m-2000m.
Zobaczymy - pochwalę się statystykami po sezonie letnim ;)
Kombinujecie z tym spalaniem w zimę jak konie pod górę.
A rozwiązanie jest jedno - w zimie nie chodzi klimatyzacja. U mnie w starym aucie pomimo braku gazu, w zimie samochód też palił porównywalnie do lata (a powinien więcej). Samochody paliły więcej w zimie gdy nie było w nich klimatyzacji. Rekord minimalnego spalania w starym aucie bez gazu tez miałem na trasie w zimie.
Chodząca klimatyzacja zjada od 0,5 - 0,7l /100km.
A dlaczego w zimie ma nie chodzić klimatyzacja
U mnie jest włączona na stałe. Nie po to bierze się atomatyczną klimę, by coś z nią kombinować.
Po za tym zimą klima osusza powietrze-szyby nie parują. Do tego dochodzą inne odbiorniki prądu, których latem się nie używa. Podgrzewanie lusterek, czy dupska też kosztuje. Olej w silniku też na starcie gęściejszy, a i na bogatej mieszance pracuje dłużej. O oponach już było.
Zimą auta zawsze paliły mi więcej i uważam to za całkiem normalne zjawisko.
Ostatnio zmieniony przez yeti65 2022-02-09, 10:23, w całości zmieniany 1 raz
W zimie gdzieś 1l różnicy w 1.0 tce w porównywalnej jeździe zapewne im dłuższe odcinki tym mniejsza różnica w lecie dużo szybciej osiąga pełną sprawność, a na zimnym jest zwiększona dawka paliwa. Po za tym ogrzewanie samochodu też zwiększa obciążenie alternatora powodując wzrost zużycia paliwa.
Kombinujecie z tym spalaniem w zimę jak konie pod górę.
A rozwiązanie jest jedno - w zimie nie chodzi klimatyzacja. U mnie w starym aucie pomimo braku gazu, w zimie samochód też palił porównywalnie do lata (a powinien więcej). Samochody paliły więcej w zimie gdy nie było w nich klimatyzacji. Rekord minimalnego spalania w starym aucie bez gazu tez miałem na trasie w zimie.
Chodząca klimatyzacja zjada od 0,5 - 0,7l /100km.
A dlaczego w zimie ma nie chodzić klimatyzacja
U mnie jest włączona na stałe. Nie po to bierze się atomatyczną klimę, by coś z nią kombinować.
Po za tym zimą klima osusza powietrze-szyby nie parują. Do tego dochodzą inne odbiorniki prądu, których latem się nie używa. Podgrzewanie lusterek, czy dupska też kosztuje. Olej w silniku też na starcie gęściejszy, a i na bogatej mieszance pracuje dłużej. O oponach już było.
Zimą auta zawsze paliły mi więcej i uważam to za całkiem normalne zjawisko.
Właśnie jak masz automatyczną klimę, to w zimie agregat Ci nie chodzi (przynajmnie tu w Dacii) - musisz go załączyć ręcznie . Robisz to sporadycznie i na krótko (np żeby odparować szyby).
Czas jej działania (tak samo jak podgrzewania lusterek) jest znikomy w porównaniu z tym co masz latem - non stop. Podgrzewane fotele - to już wedle uznania (ale młodym bym zalecał tylko na starcie auta - jeśli planują kiedyś dzieci).
Olej przy dzisiejszych temperaturach średnich i przy jakości oleju ma znaczenie minimalne i też tylko przez chwilę.
Jedyne co w zimie znacząco zwiększa spalanie to rzeczywiście opony.
Nie piszę, że w zimie spala mi mniej. Spala tyle samo - powyższe straty zimowe są rekompensowane brakiem klimy.
Znacząco więcej w zimie mi spalał stary samochód bez klimy. Od kilku dobrych lat na zimę zawsze wyłączam klimę (oprócz krótkich chwil, żeby ją zapuścić do przesmarowania) i spalania mam takie same czy lato czy zima.
Dani97 napisał/a:
W zimie gdzieś 1l różnicy w 1.0 tce w porównywalnej jeździe zapewne im dłuższe odcinki tym mniejsza różnica w lecie dużo szybciej osiąga pełną sprawność, a na zimnym jest zwiększona dawka paliwa. Po za tym ogrzewanie samochodu też zwiększa obciążenie alternatora powodując wzrost zużycia paliwa.
Faktycznie auto dłużej się rozgrzewa i to też wpływa na spalanie. ogrzewanie jest efektem ubocznym dla silnika spalinowego i nie ma znaczenia przy spalaniu.
To że mi brak klimy rekompensuje wyższe zimowe spalanie mówię na podstawie wcześniejszego auta. Z silnikiem 1,0 TCE jeżdże dopiero od tej zimy. Skoro mówisz, że pali więcej to z radością czekam do lata, żeby palił mi jeszcze mniej.
Możliwe też, że w Dacii klima jest tak skonstuowana, że bierze mniej paliwa niż w moim starym aucie (ale raczej nie wierzę - fizyki się nie oszuka)
Ostatnio zmieniony przez Osa_Sandero 2022-02-09, 11:51, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1392 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-02-09, 12:08
U mnie klima pracuje non stop na auto i czasami widzę że świeci na czerwono, czasem nie - więc jednak agregat załącza się (albo nie ;) ). Zapewne w lecie będzie częściej włączony, ale też zobaczymy jak często - z racji dzieci preferuję temp. 22-23stC więc nie koniecznie tak bardzo chłodno. Poza tym myślę że na intensywność pracy klimy będzie miało także włączenie/wyłączenie trybu ECO.
Jednym słowem - zobaczymy jak będzie. Aż trudno mi uwierzyć żeby średnie miało spaść do 6.3L/100 LPG w tej wielkości samochodzie z aerodynamiką kiosku ;)
W Outlanderze 2,0, różnica lato-zima była niewielka, ale była. Około ćwierć litra na 100km. W Dusterze może być podobnie. Na jakieś wielkie różnice bym nie liczył. Jeżeli teraz pali mi około 7 (6,8-7,2), to latem można się będzie zbliżyć do 6,5, ale niżej raczej nie będzie. To wszystko przy trasach i jeździe sprzyjających ekonomice.
A przy ekstremalnych upałach, w rzeczywistości może być nawet gorzej niż zimą.
U mnie w Grand Vitarze to zimą zawsze było ponad litr więcej na 100 (z 9.5 do prawie 11) - częściej włączony napęd 4x4. Nie wiem jak z ogrzewaniem i światłami drogowymi bo dni krótkie ale pewnie coś dokładają. Opon tylko bym nie podejrzewał - latem mam szerokie A/T mniej napompowane, zimą węższe i mocniej napompowane zimówki Michelina, więc jakoś nie sądzę żeby był dużo większy opór (A/T mają gorszą klasę paliwową).
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1392 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-02-09, 17:07
U mnie w jimny 1.5 na zimowkach pali mniej niż na ATkach w lecie. AT mam nie radialne więc opory zauważalnie większe - co czuje się na wybiegu. Jimny ba ATkach to jedyny samochód napędzany 1.5dci nigdy nie zszedłem poniżej 5.8L/100km (najczęściej było 6.2 - 6.7) - opony, areodynamika i bardzo krótki 5 bieg mają duże znaczenie ;)
Kolejne obliczone średnie zużycie paliwa ponownie pozytywnie mnie zaskoczyło. Zatankowane było 40 l benzyny, przejechany dystans od rezerwy do rezerwy to 701 km, wyliczone zużycie wyniosło ok. 5,7 l/100 km.
Jazda miejska ok. 70 %, jazda pozamiejska ok. 30 %, kilka razy odśnieżanie samochodu czy czyszczenie zamarzniętych szyb na odpalonym silniku, jak dla mnie takie zużycie paliwa to rewelacyjny wynik w takich warunkach.
Aplikacja Olivia Drive, którą używam zaniża średnie zużycia paliwa na całym dystansie o około 0,5 l/100 km, ale i tak jest przydatna, bo mam dodatkowo wtedy jeszcze kilka innych informacji na bieżąco na bardzo przyjaznym i czytelnym interfejsie, łącznie z temperaturą płynu chłodzącego i napięciem w instalacji samochodowej.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1392 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-03-02, 23:45
Ostatnie tankowanie - na przejechanie 480Km mój Duster potrzebował jedynie 31,14L LPG.
100km w ruchu lokalnym, 100Km ruch pozamiejski i 280Km Ska z prędkościąrelaksacyjną 90-100km/h
Średnie spalanie 6.49L/100km z tankowania.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1392 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-03-08, 21:40
Kolejne tankowanie za mną i po raz drugi z kolei spalanie na poziomie 6.5LPG z dystansu 409km.
Przy okazji refleksa na temat tej wypowiedz:
JS napisał/a:
To typowe zjawisko w zimie, właśnie przy krótkich dystansach: LPG załącza się kilka km później, zatem spada spalanie gazu, a wzrasta zużycie Pb. Przy okazjonalnych lub miesięcznych rozliczeniach spalania może być to mylące.
Przecież uwzględniając tylko dystans na LPG, odcinek przejechany na Pb przy rozgrzewaniu silnika nie ma znaczenia ?
Chyba że podaje się spalanie LPG uwzględniając dystans całkowity od tankowania - czyli licznik dzienny z komputera a nie przebieg na danym paliwie.
Ja w każdym razie liczę spalanie "przy tankowaniu" uwzględniają tylko dystans przejechany na LPG - jeśli brałbym pod uwagę także rozgrzewkę na Pb wyszłoby mi teraz pewnie 6.2LPG/100 tylko że nie byłby to faktyczne zużycie tego paliwa.
Natomiast średnie dla Pb na właśnie te zimne start, wychodzi mi ok 17-18l/100km
Nic nie musi liczyć, komputer podaje dystans i spalanie osobno dla LPG i benzyny.
U mnie spalanie benzyny to około 10l/100km, ale ja czasami przy większych mrozach przestawiam ręcznie i na benzynie przejeżdżam ze 3km, wiec nie jest to wyłącznie spalanie rozruchowe.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1392 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-03-09, 17:34
Hipolit napisał/a:
r70, i chce Ci się tak liczyć tzn. odejmować wszystkie kilometry przejechane tylko na Pb?
Chciało mi się to dla potrzeb tego wpisu - normalnie tak jak napisał @yeti65 nic nie liczę, tylko odczytuję wskazani komputerów dla Pb, Lpg, licznik i wartości z faktury a potem wpisuję te dane do motostat.pl :)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-03-09, 17:36, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum