Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
terkotanie od strony silnika - duster 1.0 tce lpg
Autor Wiadomość
piterk 
Zielony listek



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 Tce LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Dołączył: 17 Kwi 2023
Posty: 4
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-04-17, 14:35   

Witam wszystkich, podłączam się pod temat. W czerwcu 2022 w moim Dusterze 1.0 została wymieniona turbosprężarka na gwarancji. Na serwis wstawiłem z podejrzeniem nieszczelności układu wydechowego, bo dźwięk był taki szeleszcząco-pierdzący... okazało się, że to właśnie turbo. ASO wymieniło na gwarancji, więc temat krótko mówiąc olałem i jeździłem dalej. Było to przy przebiegu 31 tys.km. Teraz mam 46 tys. i od pewnego czasu słyszę znowu to samo. Zacząłem szperać w internetach i okazuje się, że problem jest znany i powszechny. W piątek jadę na przegląd olejowo filtrowy i zgłosiłem też żeby to zdiagnozowali. Napiszę po powrocie co powiedzą.
 
Ychu 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6sce
Dołączył: 21 Kwi 2023
Posty: 1
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2023-04-21, 17:22   

Cześć wszystkim, wiadomo może czy w każdym egzemplarzu to występuje, czy to tylko kwestia czasu?
 
piterk 
Zielony listek



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 Tce LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Dołączył: 17 Kwi 2023
Posty: 4
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-04-23, 20:08   

ASO stwierdziło że to hałasuje jakaś metalowa spinka na cięgnie od sterowania zaworem upustowym, podobno na razie rozwiązania nie ma i trzeba się z tym pogodzić, bo nie jest to groźne dla silnika. :/
Ma ktoś może jakiś rysunek/schemat tej okolicy? Zastanawiam się co można z tym zrobić jeżeli to rzeczywiście spinka.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-04-23, 21:52   

@piterk: Może przeczytaj po prostu cały ten temat, od początku - przecież koledzy dokładnie opisywali szczegóły i umieszczali zdjęcia...

http://www.daciaklub.pl/f...1834146#1834146 i dalej.
 
piterk 
Zielony listek



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 Tce LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Dołączył: 17 Kwi 2023
Posty: 4
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-04-24, 08:24   

Czytałem wszystko, zdjęcia słabej jakości, ale na filmiku rzeczywiście widać tą spinkę, taka w kształcie litery "C". Jeżeli to rzeczywiście to, to nie wiem za bardzo co można by z tym na własną rękę zrobić. ASO jak pisałem nie widzi w tym zagrożenia, więc trzeba przysłowiowo podgłosić radio...
 
Horizon 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2021
Dołączył: 28 Kwi 2023
Posty: 1
Skąd: Radzionków
Wysłany: 2023-04-28, 10:00   

Witam wszystkich. U mnie ta sama historia. Byłem w tym tygodniu w swoim ASO (Bytom) umówić się na wymianę oleju. Przy tej okazji wspomniałem o powyższym problemie aby przy wymianie oleju to zweryfikować...Pan z obsługi nie był w ogóle zaskoczony - ta przypadłość jest im znana. Wspomniał, że w ich "systemie:" dalej wisi informacja, że trwają prace nad znalezieniem rozwiązania. Być może pod koniec maja będzie coś wiadomo. Termin mam na 18 maja więc napisze już po wizycie w serwisie czy coś się ruszyło w sprawie.
 
Aktyn 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 tce lpg
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Dołączył: 28 Lip 2021
Posty: 82
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-04-28, 14:17   

piterk napisał/a:
ASO stwierdziło że to hałasuje jakaś metalowa spinka na cięgnie od sterowania zaworem upustowym


Szczerze wątpię żeby to była tylko spinka / zabezpieczenie na osi / ... gdyby tak było to rozwiązanie jest banalne - wystarczy dać cieniutką podkładkę sprężystą a tu panowie inzynierowie głowią się 2 lata i efektów nie widać ...
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 770
Skąd: Poznań
Wysłany: 2023-04-28, 15:16   

Dzisiaj byłem w ASO i mam tą samą informację. Rozwiązania jeszcze nie ma...
 
piotrek400 



Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 316
Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2023-05-09, 19:57   

Z rumunskiego forum

BT - TURBINA - METALICZNY HAŁAS EWG PRĘT / ZAWÓR WASTE
- OFICJALNE: Biuletyn Techniczny 71538 - turbiny nie są już wymieniane w ramach gwarancji dla TCe 90 i ECO-G 100, gdy klient skarży się na metaliczny hałas w silniku i zostanie zidentyfikowany przez EWG jako problem luzu zaworowego/trzpienia;
- SZCZEGÓŁY: GRZECHOTANIE TURBINY - METALOWY KLIKNIĘCIE DOCHODZĄCE SIĘ Z KOMORY SILNIKA PODCZAS ZWALNIANIA OD 2000obr. DO 1500obr./min; W szczególności: Luz na korbowodzie mechanizmu uruchamiającego zawór dolotowy turbosprężarki - wg BIULETYNU TECHNICZNEGO 71538; Producent turbiny został powiadomiony i poszukiwane są rozwiązania, które pozwolą uniknąć wymiany turbiny na ten sam model - która z kolei po kilku tysiącach km znów ulegnie awarii / hałas wydaje zawór Waste Gate, a nie drążek uruchamiający między siłownikiem a redukcja drgań zaworu / tłoczyska za pomocą prostej sprężyny nie daje oczekiwanego efektu;
- Liczba pojazdów, których dotyczy problem: NIEZNANY (WIELE…)
- Modele, których dotyczy problem:
— CAPTUR II (xJB)
— CLIO V (xJA)
— LOGAN III (LJI), SANDERO III (BJI), SANDERO III STEPWAY (BJIx), RENAULT TALIANT ( xJF)
— DUSTER II (xJD)
— Silniki, których dotyczy problem: H4D 470 (1,0 TCe 90) i H4D 480 (1,0 ECO-G 100)
- ROZWIĄZANIE: oczekuje się rozwiązania od producenta: po maju 2023 r. / Próbujemy wdrożyć i zweryfikować dla silnika H4D (1.0 TCe 90/100) rozwiązanie techniczne, które zastosowano również w silniku H5H (1.3 TCe 100-160) ), rozwiązanie składające się ze sprężyny utrzymującej pręt wciśnięty w mocowanie oraz nowego zabezpieczenia wykonanego z twardszego materiału, zapobiegającego odkształceniom pod wpływem wysokich temperatur; Rozwiązaniem jest tylko POPRAWA problemu (zmniejsza oscylacje zaworów i grzechotanie tłoczyska), a nie kompletne rozwiązanie; Na początku maja 2023 r. ruszyła akcja powiadamiania klientów (na razie telefonicznie) o remediacji. - Okaże się, jak to będzie zrobione, czy aplikacja poprawki zostanie wykonana przy pierwszym wejściu do usługi, czy zostaniemy powiadomieni SMS-em/e-mailem/listem/powiadomieniem do harmonogramu w serwisie. .
- POPRZEDNIE TERMINY: marzec 2022, maj 2022, wrzesień 2022; - KONSEKWENCJE: Istnieją przypadki, w których wibracje zaworu spustowego mają znacznie większą amplitudę, a powtarzające się w nieskończoność wstrząsy ostatecznie prowadzą do fizycznej awarii - jak dotąd (listopad-grudzień 2022 r.) znane są 2-3-4 przypadki Logan/Sandero III z drążek regulacyjny zaworu spustowego "opadł" przy 40-50 000km (korbowód podłączony do zaworu spustowego ścina się, korbowód mocuje się do wałka zaworu poprzez wciśnięcie, rozwiązanie raczej słabe jak na wysiłek jaki jest poddawany. ..na szczęście korbowód da się z powrotem wkręcić na oś przez spawanie) a objaw silnika to "Silnik jakby nie ma mocy i auto nie przyspiesza szybko - podobnie jak włączona funkcja ECO (wyłączenie ECO nie rozwiązuje cokolwiek) - bo silnik ma za mało powietrza doładowanego".
_________________

Ostatnio zmieniony przez piotrek400 2023-05-09, 19:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrek400 



Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 316
Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2023-05-14, 21:36   

Stety niestety dopadło i mnie. Pewnie było słyszalne już wcześniej, ale dopiero teraz otwieram okna celem przewietrzenia gorącego powietrza. No i słychać jak cholera. Nawet przy odpalaniu, gdy silnik wytraca prędkość nadaną przez rozrusznik.
Na wystudzonym wymacałem owy pręt. Luz na kilka mm!
Przebieg 27kkm. Mogło być od kilku kkm. Raczej jesienią było jeszcze cicho.
Sądziłem, że mój styl jazdy - raczej dynamiczny (większość dystansu na 3000rpm silnika, jedynie po mieście 2500rpm) oddali tę przypadłość w czasie. Widać kompletnie nie ma to znaczenia.
Niedawno był serwis na okoliczność roku, żadnej informacji nie otrzymałem. Za chwilę zgłoszę do ASO przy 30kkm.
W wolnej chwili podjadę do producenta turbin (pod Warszawą) by trochę porozmawiać na temat rozwiązań problemu. Na pewno mają informacje, bo wielu ludzi z rumunskiego forum pisze o tym, a prawie codziennie ktoś nowy. Jak wrzuciłem wcześniej, już cztery terminy minęły na opracowanie rozwiązania.
Być może jest ono, proste bo aż się prosi dać sprężynkę o długości ok 10cm mocowaną pod nakrętkę trzymającą osłonę termiczną, ale czy silnik sterownika będzie pracował bez zakłócenia? Jaka twardość sprężyny i jaka rozciągliwość? O to zamierzam zapytać u producenta turbin. Czy będą chcieli rozmawiać, tego nie wiem.
Jedno wiem na pewno, spora część klientów za chwilę straci gwarancję i zostaną sami z problemem.
A ile wytrzyma sama turbina z dygotającym prętem, tego nie wie nikt. A może się mylę :evil: :cry:
_________________

Ostatnio zmieniony przez piotrek400 2023-05-14, 21:37, w całości zmieniany 2 razy  
 
Aktyn 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 tce lpg
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Dołączył: 28 Lip 2021
Posty: 82
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-05-15, 12:25   

piotrek400 napisał/a:
Być może jest ono, proste bo aż się prosi dać sprężynkę o długości ok 10cm mocowaną pod nakrętkę trzymającą osłonę termiczną, ale czy silnik sterownika będzie pracował bez zakłócenia? Jaka twardość sprężyny i jaka rozciągliwość? O to zamierzam zapytać u producenta turbin. Czy będą chcieli rozmawiać, tego nie wiem.
Jedno wiem na pewno, spora część klientów za chwilę straci gwarancję i zostaną sami z problemem.
A ile wytrzyma sama turbina z dygotającym prętem, tego nie wie nikt. A może się mylę


Robiłem prowizoryczne testy z amortyzacją tego pręta - za pomocą spreżynki amortyzacja góra - dól względem silnika i za pomocą gabki - amortyzacja w kierunku silnik - gródż kabiny .... nic to nie daje a przynajmniej niewiele ... pewnie hałasuje sam zawor wast gate jak w biuletynie powyżej ..
jak już pisałem gdyby to było takie proste to już dawno byłoby rozwiązanie - a tu głowi się już 2 lata nie byle kto tylko inzynierowie z rumunii, francji a ponoć nawet japońscy / nissan / i na razie bez efektów ...
Ostatnio zmieniony przez Aktyn 2023-05-15, 12:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrek400 



Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 316
Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2023-05-17, 22:18   

Czy też macie taki pisk/bzyk po wyłączeniu silnika dochodzący zza turbiny? Jak ruszam tym drutem, to zmienia się modulacja tego dźwięku, a w niektórych położeniach dźwięk cichnie. Coś jakby rozładowywanie cewki...
_________________

 
Aktyn 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 tce lpg
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Dołączył: 28 Lip 2021
Posty: 82
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-05-31, 11:52   

http://www.daciaklub.pl/f...1841613#1841613
piotrek400 napisał/a:
Kolega był zdziwiony ale zgłosi przy najbliższym serwisie. Auto jeździ normalnie.


Niech kolega zgłosi ale pewnie usłyszy to co wszyscy ... na razie brak rozwiązania / w każdym razie ja tak uslyszałem tydzień temu na przeglądzie .../
 
temp 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 TCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 10 Maj 2023
Posty: 1
Skąd: Gorzów Wielkopolski
Wysłany: 2023-06-03, 19:25   

piotrek400 napisał/a:

Silniki, których dotyczy problem: H4D 470 (1,0 TCe 90) i H4D 480 (1,0 ECO-G 100)

Czy ja dobrze kombinuję, że jeśli mam silnik 1.0 TCe 100KM ale bez LPG, to mnie ten problem nie dotyczy? :-D
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1230
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-06-04, 00:35   

Klekocze popychacza zaworu turbo a nie instalacja LPG także niestety, dotyczy.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Ajry 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Dołączył: 19 Cze 2022
Posty: 50
Skąd: Z Krainy Deszczowców
Wysłany: 2023-06-10, 15:29   

Renault pewnie czeka czy zostanie mu cokolwiek talarów na wymianę turbin, jeśli przegra rozprawę z klientami odnośnie silników 1.2 Tce / DIG-T :mrgreen:
Jednak stereotypy odnośnie francuskiej motoryzacji dalej mają uzasadnienie w praktyce ;-)
_________________
I would if I could, but I can't, so I won't.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-06-10, 18:04   

Ajry napisał/a:
stereotypy odnośnie francuskiej motoryzacji dalej mają uzasadnienie w praktyce

Nie to co prawdziwie niezawodne niemieckie albo japońskie - https://autokult.pl/najgorsze-silniki-benzynowe-ktorych-nie-polecamy-w-samochodach-uzywanych,6809130103031425a
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1230
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-06-10, 21:00   

Mimo wszystko myślę że producent turbo w końcu rozwiąże problem a ASO Renault/Dacia przekażą nam tą nowinę za pośrednictwem akcji serwisowej ;)
Jeżdżąc z otwartymi oknami to irytujące.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 770
Skąd: Poznań
Wysłany: 2023-06-21, 17:02   

Dzisiaj byłem na przeglądzie rocznym (B) i przy okazji spytałem co robią w sprawie terkotania turbiny. Dowiedziałem się, że słynna sprężynka i inne zestawy naprawcze już nieaktualne (prawdopodobnie się nie sprawdziły) - wgrano mi jakąś aktualizację, która ma TYMCZASOWO ograniczyć hałasy natomiast producent pracuje nad kompleksowym rozwiązaniem które ma skończyć się akcją przywoławczą i wymianą turbin. Trudno mi w to uwierzyć ale pytałem czy to potwierdzone informacje i podobno tak... Jeśli zdecydowali się przeprojektować turbo i potem we wszystkich wadliwych silnikach to wymienić to szykuje się gruba akcja serwisowa.
Czasowo to też wygląda już poważniej.
Aktualizacja o dziwo pomogła (jest cicho przy schodzeniu z obrotów) ale nie wiem jakim kosztem - mocy czy spalania :)
Jest ktoś kto może te rewelacje potwierdzić?
 
Aktyn 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 tce lpg
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Dołączył: 28 Lip 2021
Posty: 82
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-06-21, 17:41   

sobol1976 napisał/a:
Aktualizacja o dziwo pomogła (jest cicho przy schodzeniu z obrotów) ale nie wiem jakim kosztem - mocy czy spalania :)


Napisz proszę jak z tym " kosztem " ... ja byłem na przeglądzie miesiąc temu ale nic poza czekaniem nie proponowali ...jeżeli własności trakcyjne i spalanie się nie zmieni to najwyżej wymuszę na nich też aktualizację ...
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 770
Skąd: Poznań
Wysłany: 2023-06-21, 18:43   

Aktyn napisał/a:
Napisz proszę jak z tym " kosztem ".

Za wcześnie na wnioski. Samochód raczej jeździ tak samo. Choć na samym początku zgasł mi przy ruszaniu i miałem wrażenie, że wolniej wchodzi na obroty. Tak jakby pedał gazu inaczej reagował. Może to przypadek. Spalania nie sprawdzę do następnego tankowania.
Dam znać za 100-200 km.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1230
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-06-21, 18:55   

no to czekam na informację :) Jeśli nic się nie zmieni to za 4-6tygodni będę miał przegląd na 60tyś - fajnie byłby wyjechać bez terkotania ;)

Co do wymiany turbiny - wina podobno leży po stronie jej producenta tego elementu więc to pewnie on musi opracować rozwiązanie problemu.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
swider8814 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Sandero III
Silnik: 1.0 TCe 100 (Eco-G)
Rocznik: 2022
Wersja: Comfort
Dołączył: 01 Kwi 2022
Posty: 2
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-06-23, 11:23   

Czy ma ktoś jakieś nagranie tego dźwięku? Też wydaje mi się, że od 2-3k km zaczęło u mnie to występować w Sandero III. Ogólnie po kilku ostatnich wizytach w ASO na razie nie śpieszy mi się tam ponownie (co 1-3 miesiące jakiś kolejny problem wychodzi...)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-06-23, 12:24   

http://www.daciaklub.pl/f...1834426#1834426
http://www.daciaklub.pl/f...1834457#1834457

- w niniejszym temacie... :roll:
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 770
Skąd: Poznań
Wysłany: 2023-07-01, 16:34   

Niestety potwierdzam, że tymczasowa "modyfikacja mapy wtrysku" więcej psuje niż naprawia. Dźwięk zaworu turbiny jest trochę cichszy ale jest słyszalny stojąc np. blisko muru.
Za to pedał gazu zrobił się okropnie leniwy. Wchodzi wolno na obroty i późno reaguje. Już 3 razy zadusiłem silnik ruszając na światłach, co mi się nigdy wcześniej nie zdarzało. Powoli uczę się inaczej operować gazem. Są też problemy z ponownym uruchomieniem zasilania LPG po takiej akcji. Po prostu przycisk LPG jest martwy (nic się nie świeci) - trzeba się zatrzymać wyłączyć auto i uruchomić ponownie po czym wcisnąć przycisk LPG. Inaczej będzie jeździł tylko na benzynie. Nie warto! Już zgłosiłem do ASO żeby coś z tym zrobili - także ostatnie tankowanie jest znowu wyższe o jakieś 20%...
Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2023-07-01, 17:03, w całości zmieniany 3 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne