Witam wszystkich, podłączam się pod temat. W czerwcu 2022 w moim Dusterze 1.0 została wymieniona turbosprężarka na gwarancji. Na serwis wstawiłem z podejrzeniem nieszczelności układu wydechowego, bo dźwięk był taki szeleszcząco-pierdzący... okazało się, że to właśnie turbo. ASO wymieniło na gwarancji, więc temat krótko mówiąc olałem i jeździłem dalej. Było to przy przebiegu 31 tys.km. Teraz mam 46 tys. i od pewnego czasu słyszę znowu to samo. Zacząłem szperać w internetach i okazuje się, że problem jest znany i powszechny. W piątek jadę na przegląd olejowo filtrowy i zgłosiłem też żeby to zdiagnozowali. Napiszę po powrocie co powiedzą.
ASO stwierdziło że to hałasuje jakaś metalowa spinka na cięgnie od sterowania zaworem upustowym, podobno na razie rozwiązania nie ma i trzeba się z tym pogodzić, bo nie jest to groźne dla silnika. :/
Ma ktoś może jakiś rysunek/schemat tej okolicy? Zastanawiam się co można z tym zrobić jeżeli to rzeczywiście spinka.
Czytałem wszystko, zdjęcia słabej jakości, ale na filmiku rzeczywiście widać tą spinkę, taka w kształcie litery "C". Jeżeli to rzeczywiście to, to nie wiem za bardzo co można by z tym na własną rękę zrobić. ASO jak pisałem nie widzi w tym zagrożenia, więc trzeba przysłowiowo podgłosić radio...
Witam wszystkich. U mnie ta sama historia. Byłem w tym tygodniu w swoim ASO (Bytom) umówić się na wymianę oleju. Przy tej okazji wspomniałem o powyższym problemie aby przy wymianie oleju to zweryfikować...Pan z obsługi nie był w ogóle zaskoczony - ta przypadłość jest im znana. Wspomniał, że w ich "systemie:" dalej wisi informacja, że trwają prace nad znalezieniem rozwiązania. Być może pod koniec maja będzie coś wiadomo. Termin mam na 18 maja więc napisze już po wizycie w serwisie czy coś się ruszyło w sprawie.
ASO stwierdziło że to hałasuje jakaś metalowa spinka na cięgnie od sterowania zaworem upustowym
Szczerze wątpię żeby to była tylko spinka / zabezpieczenie na osi / ... gdyby tak było to rozwiązanie jest banalne - wystarczy dać cieniutką podkładkę sprężystą a tu panowie inzynierowie głowią się 2 lata i efektów nie widać ...
Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan Pomógł: 4 razy Dołączył: 01 Kwi 2011 Posty: 316 Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2023-05-09, 19:57
Z rumunskiego forum
BT - TURBINA - METALICZNY HAŁAS EWG PRĘT / ZAWÓR WASTE
- OFICJALNE: Biuletyn Techniczny 71538 - turbiny nie są już wymieniane w ramach gwarancji dla TCe 90 i ECO-G 100, gdy klient skarży się na metaliczny hałas w silniku i zostanie zidentyfikowany przez EWG jako problem luzu zaworowego/trzpienia;
- SZCZEGÓŁY: GRZECHOTANIE TURBINY - METALOWY KLIKNIĘCIE DOCHODZĄCE SIĘ Z KOMORY SILNIKA PODCZAS ZWALNIANIA OD 2000obr. DO 1500obr./min; W szczególności: Luz na korbowodzie mechanizmu uruchamiającego zawór dolotowy turbosprężarki - wg BIULETYNU TECHNICZNEGO 71538; Producent turbiny został powiadomiony i poszukiwane są rozwiązania, które pozwolą uniknąć wymiany turbiny na ten sam model - która z kolei po kilku tysiącach km znów ulegnie awarii / hałas wydaje zawór Waste Gate, a nie drążek uruchamiający między siłownikiem a redukcja drgań zaworu / tłoczyska za pomocą prostej sprężyny nie daje oczekiwanego efektu;
- Liczba pojazdów, których dotyczy problem: NIEZNANY (WIELE…)
- Modele, których dotyczy problem:
— CAPTUR II (xJB)
— CLIO V (xJA)
— LOGAN III (LJI), SANDERO III (BJI), SANDERO III STEPWAY (BJIx), RENAULT TALIANT ( xJF)
— DUSTER II (xJD)
— Silniki, których dotyczy problem: H4D 470 (1,0 TCe 90) i H4D 480 (1,0 ECO-G 100)
- ROZWIĄZANIE: oczekuje się rozwiązania od producenta: po maju 2023 r. / Próbujemy wdrożyć i zweryfikować dla silnika H4D (1.0 TCe 90/100) rozwiązanie techniczne, które zastosowano również w silniku H5H (1.3 TCe 100-160) ), rozwiązanie składające się ze sprężyny utrzymującej pręt wciśnięty w mocowanie oraz nowego zabezpieczenia wykonanego z twardszego materiału, zapobiegającego odkształceniom pod wpływem wysokich temperatur; Rozwiązaniem jest tylko POPRAWA problemu (zmniejsza oscylacje zaworów i grzechotanie tłoczyska), a nie kompletne rozwiązanie; Na początku maja 2023 r. ruszyła akcja powiadamiania klientów (na razie telefonicznie) o remediacji. - Okaże się, jak to będzie zrobione, czy aplikacja poprawki zostanie wykonana przy pierwszym wejściu do usługi, czy zostaniemy powiadomieni SMS-em/e-mailem/listem/powiadomieniem do harmonogramu w serwisie. .
- POPRZEDNIE TERMINY: marzec 2022, maj 2022, wrzesień 2022; - KONSEKWENCJE: Istnieją przypadki, w których wibracje zaworu spustowego mają znacznie większą amplitudę, a powtarzające się w nieskończoność wstrząsy ostatecznie prowadzą do fizycznej awarii - jak dotąd (listopad-grudzień 2022 r.) znane są 2-3-4 przypadki Logan/Sandero III z drążek regulacyjny zaworu spustowego "opadł" przy 40-50 000km (korbowód podłączony do zaworu spustowego ścina się, korbowód mocuje się do wałka zaworu poprzez wciśnięcie, rozwiązanie raczej słabe jak na wysiłek jaki jest poddawany. ..na szczęście korbowód da się z powrotem wkręcić na oś przez spawanie) a objaw silnika to "Silnik jakby nie ma mocy i auto nie przyspiesza szybko - podobnie jak włączona funkcja ECO (wyłączenie ECO nie rozwiązuje cokolwiek) - bo silnik ma za mało powietrza doładowanego".
_________________
Ostatnio zmieniony przez piotrek400 2023-05-09, 19:59, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan Pomógł: 4 razy Dołączył: 01 Kwi 2011 Posty: 316 Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2023-05-14, 21:36
Stety niestety dopadło i mnie. Pewnie było słyszalne już wcześniej, ale dopiero teraz otwieram okna celem przewietrzenia gorącego powietrza. No i słychać jak cholera. Nawet przy odpalaniu, gdy silnik wytraca prędkość nadaną przez rozrusznik.
Na wystudzonym wymacałem owy pręt. Luz na kilka mm!
Przebieg 27kkm. Mogło być od kilku kkm. Raczej jesienią było jeszcze cicho.
Sądziłem, że mój styl jazdy - raczej dynamiczny (większość dystansu na 3000rpm silnika, jedynie po mieście 2500rpm) oddali tę przypadłość w czasie. Widać kompletnie nie ma to znaczenia.
Niedawno był serwis na okoliczność roku, żadnej informacji nie otrzymałem. Za chwilę zgłoszę do ASO przy 30kkm.
W wolnej chwili podjadę do producenta turbin (pod Warszawą) by trochę porozmawiać na temat rozwiązań problemu. Na pewno mają informacje, bo wielu ludzi z rumunskiego forum pisze o tym, a prawie codziennie ktoś nowy. Jak wrzuciłem wcześniej, już cztery terminy minęły na opracowanie rozwiązania.
Być może jest ono, proste bo aż się prosi dać sprężynkę o długości ok 10cm mocowaną pod nakrętkę trzymającą osłonę termiczną, ale czy silnik sterownika będzie pracował bez zakłócenia? Jaka twardość sprężyny i jaka rozciągliwość? O to zamierzam zapytać u producenta turbin. Czy będą chcieli rozmawiać, tego nie wiem.
Jedno wiem na pewno, spora część klientów za chwilę straci gwarancję i zostaną sami z problemem.
A ile wytrzyma sama turbina z dygotającym prętem, tego nie wie nikt. A może się mylę
_________________
Ostatnio zmieniony przez piotrek400 2023-05-14, 21:37, w całości zmieniany 2 razy
Być może jest ono, proste bo aż się prosi dać sprężynkę o długości ok 10cm mocowaną pod nakrętkę trzymającą osłonę termiczną, ale czy silnik sterownika będzie pracował bez zakłócenia? Jaka twardość sprężyny i jaka rozciągliwość? O to zamierzam zapytać u producenta turbin. Czy będą chcieli rozmawiać, tego nie wiem.
Jedno wiem na pewno, spora część klientów za chwilę straci gwarancję i zostaną sami z problemem.
A ile wytrzyma sama turbina z dygotającym prętem, tego nie wie nikt. A może się mylę
Robiłem prowizoryczne testy z amortyzacją tego pręta - za pomocą spreżynki amortyzacja góra - dól względem silnika i za pomocą gabki - amortyzacja w kierunku silnik - gródż kabiny .... nic to nie daje a przynajmniej niewiele ... pewnie hałasuje sam zawor wast gate jak w biuletynie powyżej ..
jak już pisałem gdyby to było takie proste to już dawno byłoby rozwiązanie - a tu głowi się już 2 lata nie byle kto tylko inzynierowie z rumunii, francji a ponoć nawet japońscy / nissan / i na razie bez efektów ...
Ostatnio zmieniony przez Aktyn 2023-05-15, 12:26, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan Pomógł: 4 razy Dołączył: 01 Kwi 2011 Posty: 316 Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2023-05-17, 22:18
Czy też macie taki pisk/bzyk po wyłączeniu silnika dochodzący zza turbiny? Jak ruszam tym drutem, to zmienia się modulacja tego dźwięku, a w niektórych położeniach dźwięk cichnie. Coś jakby rozładowywanie cewki...
Renault pewnie czeka czy zostanie mu cokolwiek talarów na wymianę turbin, jeśli przegra rozprawę z klientami odnośnie silników 1.2 Tce / DIG-T
Jednak stereotypy odnośnie francuskiej motoryzacji dalej mają uzasadnienie w praktyce
_________________ I would if I could, but I can't, so I won't.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-06-10, 21:00
Mimo wszystko myślę że producent turbo w końcu rozwiąże problem a ASO Renault/Dacia przekażą nam tą nowinę za pośrednictwem akcji serwisowej ;)
Jeżdżąc z otwartymi oknami to irytujące.
Dzisiaj byłem na przeglądzie rocznym (B) i przy okazji spytałem co robią w sprawie terkotania turbiny. Dowiedziałem się, że słynna sprężynka i inne zestawy naprawcze już nieaktualne (prawdopodobnie się nie sprawdziły) - wgrano mi jakąś aktualizację, która ma TYMCZASOWO ograniczyć hałasy natomiast producent pracuje nad kompleksowym rozwiązaniem które ma skończyć się akcją przywoławczą i wymianą turbin. Trudno mi w to uwierzyć ale pytałem czy to potwierdzone informacje i podobno tak... Jeśli zdecydowali się przeprojektować turbo i potem we wszystkich wadliwych silnikach to wymienić to szykuje się gruba akcja serwisowa.
Czasowo to też wygląda już poważniej.
Aktualizacja o dziwo pomogła (jest cicho przy schodzeniu z obrotów) ale nie wiem jakim kosztem - mocy czy spalania :)
Jest ktoś kto może te rewelacje potwierdzić?
Aktualizacja o dziwo pomogła (jest cicho przy schodzeniu z obrotów) ale nie wiem jakim kosztem - mocy czy spalania :)
Napisz proszę jak z tym " kosztem " ... ja byłem na przeglądzie miesiąc temu ale nic poza czekaniem nie proponowali ...jeżeli własności trakcyjne i spalanie się nie zmieni to najwyżej wymuszę na nich też aktualizację ...
Za wcześnie na wnioski. Samochód raczej jeździ tak samo. Choć na samym początku zgasł mi przy ruszaniu i miałem wrażenie, że wolniej wchodzi na obroty. Tak jakby pedał gazu inaczej reagował. Może to przypadek. Spalania nie sprawdzę do następnego tankowania.
Dam znać za 100-200 km.
Czy ma ktoś jakieś nagranie tego dźwięku? Też wydaje mi się, że od 2-3k km zaczęło u mnie to występować w Sandero III. Ogólnie po kilku ostatnich wizytach w ASO na razie nie śpieszy mi się tam ponownie (co 1-3 miesiące jakiś kolejny problem wychodzi...)
Niestety potwierdzam, że tymczasowa "modyfikacja mapy wtrysku" więcej psuje niż naprawia. Dźwięk zaworu turbiny jest trochę cichszy ale jest słyszalny stojąc np. blisko muru.
Za to pedał gazu zrobił się okropnie leniwy. Wchodzi wolno na obroty i późno reaguje. Już 3 razy zadusiłem silnik ruszając na światłach, co mi się nigdy wcześniej nie zdarzało. Powoli uczę się inaczej operować gazem. Są też problemy z ponownym uruchomieniem zasilania LPG po takiej akcji. Po prostu przycisk LPG jest martwy (nic się nie świeci) - trzeba się zatrzymać wyłączyć auto i uruchomić ponownie po czym wcisnąć przycisk LPG. Inaczej będzie jeździł tylko na benzynie. Nie warto! Już zgłosiłem do ASO żeby coś z tym zrobili - także ostatnie tankowanie jest znowu wyższe o jakieś 20%...
Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2023-07-01, 17:03, w całości zmieniany 3 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum