zautomatyzowana skrzynia manualna czyli skrzynia manualna plus zestaw siłowników naciskających sprzęgło i przesuwających dźwignię
Takie istnieją, ale zwykle mają bardzo kiepskie opinie - że wcale nie są takie proste w konstrukcji, ani trwałe, ani dobrze działające... W tym przypadku nie wiem, czy to opinie podobne do tych o CVT, czy faktycznie coś jest na rzeczy.
CVT w hybrydach Toyoty, to przekładnia planetarna, więc bardzo mocna. Obecnie jeźdżę Hondą z CVT i jeździłem też Nissanem Rogue z CVT, obie skrzynie bardzo fajne i wcale nie wyją. Bardzo łagodnie zmieniają przełozenie, i fajnie to przyspiesza. Toyotowa CVT niestety tak fajnie nie pracuje, przynajmniej ja nie umiem jej zmusić do fajnej pracy. Ale jeździ niezawodnie. Honda z CVT to bardzo dynamiczne auto, mowa o Civic 1.5 Turbo Vtec CVT 2018.
Słowem sterowanie i wykonanie skrzyń CVT jest bardzo różne i jedne są fajne inne nie.
Przyznam, że nie mogłem jakoś pogodzić słowa "planetarna" z koncepcją skrzyń CVT, no bo miałem przed oczami jakiegoś rowerowego Nexusa od Shimano czy Spectro od Srama jako przykład "planetarki" (o określonej przecież liczbie biegów, czy to 3, 5, 7 czy 8), no i te rozszerzające się i zwężające koła pasowe i stalowy pas, jako przykład skrzyni bezstopniowej, czyli o zmiennym w nieskończenie małych krokach przełożeniu.
Więc jak uzyskać bezstopniowość zmiany przełożenia za pomocą tylko przekładni planetarnej (bo w Toyotach faktycznie nie ma tych kół pasowych i pasa)?
Toyota zrobiła to trochę podstępem i w pewnym sensie określenie CVT jest mylące i może nawet odstraszać klientów krórzy sparzyli się na klasycznych CVT z pasami i kołami.
Jeśli dobrze rozumiem, zmienność przełożenia uzyskuje się tam poprzez niezależną, elektryczną kontrolę wszystkich elementów przekładni planetarnej, co daje efekt płynnej zmiany przełożenia, a raczej rozdziału mocy z silników elektrycznych i spalinowego.
Poniżej edukacyjny film Pertyna, który trochę to zgadnienie rozjaśnia:
https://www.youtube.com/watch?v=FrPTMwqZfwE
W żadnym razie nie należy jednak mylić planetarnej skrzyni CVT Toyoty z prawdziwą bezstopiową przekładnią planetarną jaką jest np. NuVinci, stosowana w napędach rowerowych. Tam nie ma zębatek tylko kule, których oś obrotu potrafi się zmieniać i w ten sposób manipuluje się efektywną średnicą współpracujących powierzchni, uzyskując zmienne przełożenia.
https://www.youtube.com/watch?v=Smijjy832X0 https://www.youtube.com/watch?v=kVPjhmTThPo
Ostatnio zmieniony przez velomar 2023-07-14, 01:55, w całości zmieniany 3 razy
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 115 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3852 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-07-14, 07:17
dss3e napisał/a:
...na rynku brakuje rozwiązań maksymalnie prostych typu zautomatyzowana skrzynia manualna czyli skrzynia manualna plus zestaw siłowników naciskających sprzęgło i przesuwających dźwignię.
Przecież coś takiego właśnie było w skrzyniach Easy-R w Daciach w poprzednim dziesięcioleciu. I jakoś z upływem czasu nie było to szczególnie niezawodne...
takie "maksymalnie proste" rozwiązanie było w easy-r Renault/Nissan, Selespeed w Fiat/Alfa, i sensodrive w Citroen - wszystkie psuły się na potęgę a diagnostyka i naprawy sprawiały że mechanicy nie spali po nocach :D
Jogger w hybrydzie do zamówienia w Polsce - od 109 550 (5 os Expression) do 122 350 (7 os Expression ze wszystkimi dodatkami). Co ciekawe, nie ma w konfiguratorze 7 os Extreme w hybrydzie. 25-30% więcej niż ECO-G. Czy wg was warto?
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1278 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-04-10, 23:03
zależy ile warta jest dla Ciebie automatyczna skrzynia biegów, przyspieszenie i kultura pracy na biegu jałowym i gdzie się głównie poruszasz ?
Każdy musi ocenić sam - dla mnie atuty hybrydy nie są warte takiej dopłaty i droższej eksploatacji średniorocznej.
Bagażnik ma tą samą pojemność. Bateria jest tam gdzie zbiornik z gazem w wersji z silnikiem ECO-G lub koło zapasowe w wersji z silnikiem TCe 110, czyli pod trzecim rzędem siedzeń.
Ostatnio zmieniony przez temporar 2024-04-17, 17:12, w całości zmieniany 1 raz
Zastanawiam się na zakupem Joggera Hybrid (już coraz bliżej do decyzji). Czy ktoś z forum już zamówił a może już jeździ takową?
PS Z ciekawszych rzeczy z programu przeglądów: Jogger Hybrid ma wpisaną wymianę akumulatora 12V co 5 lat (Renault Captur dla porównania co 4 lata). Zwróciłem uwagę bo wcześniej miałem ECO-G i tam nie było takiej pozycji. Olej w Dacia jest wpisany RN17 (bez alternatywnego RN17 FE). Captur z tą samą hybrydą ma obie specyfikacje zalecane. Jest też nowy płyn chłodzący GLACEOL RX type E Long Life.
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Jogger Hybrid zamówiony. Na razie nie wiem kiedy zostanie wyprodukowany i dostarczony. Zobaczymy jak to będzie jeździło i ogólnie się sprawowało.
Druga Dacia w życiu (po Dusterze 2), ale chyba nie ostatnia (miejmy nadzieję ).
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum