Ja sobie policzyłem wydatki na paliwo za ostatnie 2 lata (nie licząc wakacji bo wtedy były wydatki walutowe) i wyszło mi 17910 zł.
Dlatego od miesiąca jeżdżę Springiem
Wyrazy współczucia, ale jak to mawiali: przez samoumartwienie się aż do nieba
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1203 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-06-03, 10:39
Ja widzę u mnie miejsce dla Springa zamiast Captura - ze względu na sposób użytkowania tego samochodu. Poza tym liczę cały koszt obsługi rocznej a nie tyko paliwo.
Ale w żadnym wypadku zamiast Dustera - jest za tani w eksploatacji i za bardzo wszechstronny. Nie wiem ile energii faktycznie potrzebuje Spring na każde 100km, ale sądzę że nie wychodzi to dużo taniej niż u mnie LPG.
Marka: Dacia
Model: Spring
Silnik: EV
Rocznik: 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Maj 2024 Posty: 37 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2024-06-03, 11:07
Nie zmienię zdania bo mam 10 kWp paneli PV więc energię traktuje jako darmową - póki co mam lekką nadprodukcję. Wiem że jestem w lepszej sytuacji niż wiele osób mieszkających w blokach, nawet tych nowych.
Oczywiście poza tym mam Megane IV z 1,33 TCe więc nie dotyczą mnie ograniczenia Springa. Akurat w mojej sytuacji 80-90% potrzeb transportowych załatwiam Springiem. Myślę że to opcja dla wielu z nas i tylko kwestia czasu bo podwójny samochód w domu staje się normą.
Zapotrzebowanie na energię to jakieś 10-11 kWh na 100 km przy oszczędnym stylu jazdy w mieście. Na autostradzie przy 100 kmh trzeba się liczyć z 13-14 kWh/100.
Poza tym stoi też 11 letnia C3 która jeździ żona (niewiele) z przebiegiem ok 90 kkm ale to auto trafi raczej do córki niż na sprzedaż.
Natomiast wracając do spalania to moj 1,33 TCe jest oszczędny, przy moim oszczędnym stylu jazdy, czyli jakieś 6,2 l/100 km (na dystrybutorze bo "komputer" zaniża jakieś 0,6 l)
Prąd niestety musi zdrożeć bo cena nie pokrywa kosztów produkcji a dziury po tej różnicy nie ma powoli czym zasypywać.
Ostatnio zmieniony przez Pepone 2024-06-03, 11:11, w całości zmieniany 2 razy
Nie wiem ile energii faktycznie potrzebuje Spring na każde 100 km
Wg strony internetowej niespełna 15 kWh / 100 km (ciekawe, że tej informacji nie ma w cenniku; znacznie większy, ale też wyraźnie droższy Citroen e-C3 zapowiada 16,5 kWh). Internety podaj, że od lipca cena 1 kWh będzie wynosiła ok. 1 zł (nieco więcej u niektórych, nieco mniej u innych producentów). Przy czym cennikowo najtańszy Spring kosztuje ździebko mniej niż najtańszy Duster 3 -- ale zasięgu ma na dwieście-parę kilometrów.
Mały elektryk do miasta mógłby mieć sens, aczkolwiek i tak uważam, że na dłuższą metę jest to ślepy zaułek -- w dużych i średnich miastach należy rozwijać transport zbiorowy, a nie przedstawiać się na zelektryfikowane koszyki z hipermarketów.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1203 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-06-03, 11:38
Pepone, rozważania na temat "prąd mam za darmo" przypominają mi takie: "w końcu piwo mam za darmo - kupiłem sobie browar". Pomijasz koszt instalacji PV i jej utrzymania - a jakie będą tego koszty długofalowe będziesz widział za kilkanaście lat a nie teraz. Jeśli masz "nadprodukcję" tzn że najprawdopodobniej od początku przeinwestowałeś - bo sprzedaż prąd z własnej instalacji takiej skali nigdy nie była i raczej nigdy nie będzie opłacalna w skali dłuższej (jeśli uwzględnimy wszystkie aspekty tej inwestycji). Chwała Ci więc że znalazłeś dość drogie rozwiązanie zwiększające auto konsumpcję :)
Marka: Dacia
Model: Spring
Silnik: EV
Rocznik: 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Maj 2024 Posty: 37 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2024-06-03, 11:39
Bo z zapotrzebowaniem na energię jest podobnie jak ze spalaniem paliw - silnie zależy od stylu jazdy. Stąd różne normy które mają to jakoś usystematyzować - teraz WLTP. Ale żeby osiągnąć wyniki WLTP trzeba trzymać się odpowiedniego stylu jazdy, który właśnie tam jest zdefiniowany.
Dla mnie śmieszne jest to, że taka np Megane ma podane spalanie wg WLTP a spalanie które widzi uzytkownik na komputerze jest o 0,6 l/100 km niższe niz w realu. I serwis.to olewa bo to tylko taki sobie wskaźnik...
Na plus elektryki mają odzysk energii przy hamowaniu, czego nie zrobi spalina (ale hybryda już tak)
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1203 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-06-03, 12:52
Inwestycja i zarobek na BTC albo na kawalerki na wynajem też nie. Ale to nie oznacza że osoby które z tego czerpią korzyści mają paliwo za darmo (bo np. zamiast 50tys na PV zainwestowały w jakiegoś Alta i zarobiły tyle że nie przejeżdża tego do końca życia)
Rację można mieć swoje, matematyka jest jedna :)
N
Natomiast wracając do spalania to moj 1,33 TCe jest oszczędny, przy moim oszczędnym stylu jazdy, czyli jakieś 6,2 l/100 km ć.
Niezły wynik. Ja taki miałem tylko raz, gdy jechałem kilkaset kilometrów z prędkością ok. 70-80 km/h po drodze ekspresowej (robiłem za pilota domku modułowego na przyczepie jadącego od gór nad morze).
Normalnie jeżdżąc Dusterem z tym silnikiem (czyli 90 - 120 km/h) to mam spalanie w okolicach 8-9 litrów. jadąc na autostradzie 140 to już ponad 10 litów. Po mieście w korkach też między 9 a 10 litrów.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1203 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-06-10, 19:05
Trasa nad morze - S8 +A1 + obwodnica 3miasta, odcinek Reda - Władysławowo, oraz kawałek objazdu A1. Łącznie 550km na LPG. Ok 80z tempomatem 110km/h, ok370km
Z tempomatem 124-126km/h, reszta różnie -wioski, korki itp.
Średnie spalanie z komputer 8.7/100, z dystrybutora 8.5/100 LPG. Koszt przejazdu po cenie LPG pomimo drogiego LPG niezły - 133pln (gdybym tankował w Starogardzie gdańskim byłoby 17pln taniej ;) ).
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2024-06-10, 19:06, w całości zmieniany 2 razy
Tak się bawię, że staram się pobić rekord minimalnego spalania na trasie Kęty-Prudnik i Prudnik-Kęty. To jest około 400km, może ciut mniej.
1.6SCe 4x2 2017 rok i spalanie średnie 4,7l/100km. Raczej mniej się już nie da, może zejdę jeszcze o 0,1l ale to już maks :) Generalnie i tak ładnie to autko pali, jak miałem model 1.2TCe, to paliło o prawie litr więcej. Za to żony 1.0 TCe 3-cylindry (bez gazu) potrafi zejść do 4,2l na tej samej trasie.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1203 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-06-13, 07:42
Normalne jest że jeździ się do max dozwolonych znakami albo wolniej - bo znaki określają max dozwoloną prędkość a nie obowiązujące minimum ;)
Kacper_Potocki, gratki - dobre wyniki. 1.2 jest w moim odczuciu trudny w osiąganiu małego spalania, ale wiem z praktyki mojego captura że jakoś się da ;) Twój wynik z 1.6 zaskakujący :)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2024-06-13, 07:44, w całości zmieniany 1 raz
Z tymi znakami to jest różnie, czasem jedzie się szybciej, czasem wolniej. Generalnie zależy mi na pobiciu rekordu minimalnego spalania na tej trasie - pokonuję ją często i mam okazję powalczyć :)
Aby osiągnąć takie wyniki potrzebny jest tempomat, warto dużo hamować silnikiem, a przyspieszanie musi być delikatne. Jak się zobaczy wzniesienie, to warto przed wzniesieniem ciut się rozpędzić, aby nie przyspieszać podczas wzniesienia. Innych technik nie stosuję. Na 4 biegu prędkości od 50 do 60. Na 5 biegu zaczyna się od 70. Niestety aby zejść do tak niskiego spalania, to najszybciej jak można jechać to 90. Jesli przekroczymy 90, to zaczyna gwałtownie wzrastać spalanie.
Wiem, że czasem się kierowcy denerwują, ale na stare lata stałem się kapelusznikiem.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1203 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-06-13, 12:44
Ja chyba 3 baki zrobiłem dusterem 1.0 na Pb. Zawsze miałem średnią 4.4-4.7/100 na 900-1000km przejechanych kilometrów. Ale zdecydowanie wolę jak spala 5.5-6.7LPG/100 - taniej wychodzi ;)
Zatankowane było 40 l benzyny, przejechany dystans od rezerwy do rezerwy to 750 km, wyliczone zużycie wyniosło ok. 5,33 l/100 km.
Jazda miejska ok. 90 %, jazda pozamiejska ok. 10 %
Wskazanie komputera pokładowego średniego zużycia paliwa z całego dystansu wyniosło 5,1 l/100 km.
Ja zaś drugi weekend pod rząd pojeździłem troszkę autostradami, ok. 105-110 km/h na tempomacie (3/4 dystansu), reszta pobliskimi krajówkami -- przy średniej prędkości z całego dystansu ok. 70 km/h mój Peugeot zżera ok. 5,5 litrów. (Jadąc szosą 90 km/h jestem w stanie wycisnąć przelotowe spalanie ok. 4 l / 100 km -- niżej już chyba nie dam rady
Jestem o tyle zadowolony, że na 60-litrowym baku benzyny jestem w stanie -- w trasie, na luzie, bez pośpiechu -- przejechać 1100 km.
Trasa S3 300km średnia prędkość 92 km/h tempomat ustawione 120km/h średnie spalanie 6,2 l/100 km. Jak to robicie że macie takie małe spalanie? Może jak bym jechał z mniejszą prędkością to by mniej spalił
Ostatnio zmieniony przez Marcyś 2024-06-17, 15:26, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1203 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-06-17, 15:51
120km/h a 90km/h to bardzo duża różnica :) w spalaniu.
Pewnie prze 90km/h miałbyś 4.5/100
Skąd taka różnica średniej a tempomatowej prędkości ?
Jeśli to przez odcinek drogi (nie wiemy jajek ) do S3 to też ma znacznej jak przejechany ?
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2024-06-17, 15:53, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum